Nöje

Svenskar äter näst mest ketchup i världen – här är varför

Sverige är det land, strax efter Irland, där vi äter mest ketchup i hela världen. Detta hyllar Heinz genom att lansera fem limited edition-flaskor med en design som visar vilka maträtter vi oftast äter ketchup till.

Foto: Heinz

Limited edition-flaskorna finns i fem olika varianter vars design visar vilka maträtter som svenskar oftast äter ketchup till: falukorv, korv med bröd, köttbullar, spaghetti och hamburgare. Flaskorna har inspirerats av att Sverige ligger på en andraplats i listan över vilket land som äter mest ketchup i världen.

Mathistorikern Richard Tellström berättar om hur det kommer sig att ketchup har blivit så populärt i Sverige och kopplingen till dessa maträtter: 

”Heinz Tomatketchup har länge varit en favorit bland svenskarna. Det är en av våra mest älskade moderna smaker och ett av de bästa tillbehören i svensk matlagning. Att den har blivit så populär i Sverige hänger nära samman med de nya svenska emulsionskorvarna som utvecklades från 1930-talet och framåt. Den här typen av korv serveras ofta med just tomatketchup. Kombinationen av ketchup och korv fångar upp de söta och syrliga ackord som kännetecknat vår matkultur från mitten av 1800-talet och fram till i dag.”

Något som också har haft stor betydelse för ketchupens popularitet i Sverige är våra barn och deras skolmåltider, förklarar Richard. ”När skolmåltider under 1950-talet blev allt vanligare blev ketchupen ett stående inslag till de korvrätter som serverades. När barnen berättade om skolmaten och dess smakkombinationer hemma kom korv-med-ketchup att införlivas i vardagsmaten och hemmens matkultur. Särskilt under 1960- och 1970-talen, då höga matpriser gjorde korv med bröd till ett billigt alternativ.  

20 fakta om ketchup

1. Konsumentdata (Euromonitor) visar att Sverige slår alla andra länder, förutom ett, gällande mängden ketchup som konsumeras per person och år (hela 3,2 kg per person per år).

2. I Sverige konsumeras 20 miljoner kg ketchup per år.

3. Två tredjedelar av alla svenskar äter ketchup minst en gång i veckan eller mer. Och 40 % äter det flera gånger i veckan. 

4. Svenskar äter ketchup till över 50 olika maträtter. 

5. Den främsta favoriten att kombinera med ketchup är korv med bröd, som drygt 70 % av svenskarna äter med ketchup (och 42 % säger att de inte skulle kunna äta utan). 

6. Fram till 1942 var det endast i Stockholm som varmkorv fick säljas tillsammans med tomatsås i korvkioskerna (då kallades såsen inte ketchup). I resten av Sverige var det förbjudet.

7. Den första svenska reklamen för Heinz Tomatketchup trycktes i Dagens Nyheter den 23 mars, 1911. 

8. Den första butiken, som 1911 började sälja Heinz Tomatketchup, låg på en av Stockholm finaste adresser ​– Strandvägen 7C. På den tiden var ketchup en lyx förunnad få.

9. På 1920-talet såldes Heinz-produkter av en mataffär som också var kunglig hovleverantör. Där handlade Stockholms mest välbeställda borgerskap. 

10. Heinz Tomatketchup blev en populär matlagningsingrediens i de bättre välbärgade klasserna på 1930-talet. Speciellt i salladsdressing som blev modernt i svensk mat vid den tiden – tillsammans med andra nyheter som tomat och grönsallad. 

11. Ketchup var en dyrbar ingrediens för de bättre bemedlade fram till 1950-talet. Då gick priset ner, och när ketchupen senare lanserades på plastflaska under 1960-talet blev det mer tillgängligt och populärt i fler svenska hem. Speciellt till grillad korv under skogspromenader, i korvkiosker och till makaroner och spaghetti.

12. Idag uppger 81 % av svenskarna att de använder ketchup som ingrediens i sin matlagning. 

13. Under sent 1960-tal blev Heinz Tomatketchup allt vanligare. Det började då kallas Heinz Ketchup, utan att lägga till ordet “tomat”. 

14. Den som vill imponera på sina gäster bjuder på Heinz! När svenskarna fick välja vilket varumärke de skulle använda för att imponera hamnade Heinz högst upp med 49 %. 

15. Att ketchupen har blivit så populär i Sverige hänger nära samman med de nya svenska emulsionskorvarna, till exempel varmkorv, som utvecklades på 1930-talet och framåt. De åts ofta med ketchup – ibland även tillsammans med produkten “tomatsenap” (en mix av senap och tomatketchup) som började säljas i mitten av 1930-talet.

16. När skolmåltider blev vanligare på 1950-talet blev ketchup ett stående inslag till de korvrätter som serverades.

17. När matpriserna steg i Sverige under 1960- och 70-talen tog skolbarn med sig kombinationen av korv och ketchup hem – det blev på så sätt en populär vardagsrätt.

18. Eftersom Sverige historiskt sett har saknat färska grönsaker under vinterhalvåret, och innan frysen och frysta grönsaker lanserades under 1950-talet, så var socker- och vinägerinlagda grönsaker vanliga under vintern. Därför passade ketchupen väl in med svenskars förkärlek för söta och sura smakkombinationer. 

19. Från 1960-talet blev tomatketchup ett vanligt tillbehör till skolmaten spaghetti bolognese med ketchup (lanserades 1963) och återigen tog skolbarnen med sig idén hem.

20. Konsumtionen av spaghetti och pasta i Sverige har ökat 800 % sedan 1960-talet, vilket också har påverkat konsumtionen av tomatketchup.

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!