Totalt mobilförbud införs i grundskolan
Nu är det slutscrollat för landets skolelever – i höst införs nämligen ett totalförbud mot mobiler i grundskolan, det meddelar regeringen.

När sommarlovet är slut och höstterminen tagit vid ska samtliga grundskolor i landet ha för vana att samla in elevernas mobiler under skoldagen, det meddelar regeringen enligt Aftonbladet.
“Skolan ska vara en frizon”
Det nya förbudet meddelades vid en pressträff under onsdagen.
För merparten av landets grundskolor innebär förbudet ingen förändring – cirka 80 procent av dem är nämligen redan mobilfria, enligt TT.
Tidigare har det dock varit upp till rektorerna själva att ta beslut om förbud av mobiltelefoner, och nu ska det alltså gälla alla skolor.
Syftet med förbudet är att värna om lärarnas och elevernas säkerhet i skolan.
Simona Mohamsson (L) tror att många föräldrar kommer välkomna förbudet:
“Jag tror att många föräldrar välkomnar det här och vet själva hur de behöver hantera de här samtalen vid middagsbordet där de ber sina barn lägga undan telefonen. Det blir ett tjat om att kunna göra det. Skolan ska vara en frizon och vi i vuxenvärlden måste trycka bort de här otroligt farliga telefonerna”, säger hon till Aftonbladet.