Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

4 framgångsrika kvinnors hälsohemligheter – så enkelt kopierar du dem!

Att träna flera gånger i veckan och äta superhälsosam mat är inte alltid helt lätt att kombinera med ett fullspäckat jobbschema. Men du måste faktiskt inte lägga tiotals timmar i veckan på träning och matlagning för att leva hälsosamt. Vi bad fyra grymt inspirerande kvinnor som bor och arbetar i Stockholm att dela med sig av sina bästa knep för att hålla sig pigga, glada och fokuserade på jobbet och i vardagen.

halsoknep_815

Datordetox och happy meal

Det är de små förändringarna som gör stor skillnad – både på kort- och långsiktigt. Lisa Stenberg, författare och social media manager på Centerpartiet, berättar att hennes två favoriter för att hålla sig hälsosam och pigg under dagen är att ge sig själv en datordetox och åtminstone ett happy meal.

– En 30 minuters promenad med podcast i lurarna ger syreboost och skratterapi i ett. Och så lite extra kärlek till min kropp och knopp i form av ett ”happy meal”, det kan vara en bärbuffé, grön juice eller en ingefära-shot, säger Lisa Stenberg som har skrivit boken Bli vän med din PMS.

 

Ät spenat till frukost (alternativt: ”Välj en hälsosam partner…!”)

Skär inte bort något, lägg i stället till det som är nyttigt – för då jämnar det ut sig i längden! Det är Breakits affärsutvecklingschef Camilla Björkmans hälsomotto.

– Jag tänker i princip aldrig på att äta ”nyttigt”, förutom att jag skurit ner rätt drastiskt på rött kött. Däremot har jag blivit ganska bra på att äta mycket grönsaker. Min fästman lägger alltid upp halva tallriken grönt åt mig, även till frukost då jag äter ägg med färsk spenat vid sidan om. Så det är ett tips: Skaffa en partner som tänker på din hälsa, haha! Han lägger även fram vitamintabletter eftersom jag annars bara glömmer. Då och då dricker jag en grön juice också, säger Camilla Björkman.

halsoknep_1

Skriv dagbok

Fysisk hälsa startar med mental hälsa, det är Lisa Beskows filosofi. Lisa jobbar som löpcoach för Adidas runners och Runday, är egenföretagare och projektledare – och har alltid tusen bollar i luften. Genom att skriva dagbok håller hon sig på rätt kurs.

– Dagboksskrivandet hjälper mig att reflektera över vad som gör mig lycklig och vad som gör mig olycklig. Jag lär mig hur jag mår när jag har sovit bra eller dåligt och hur min kropp reagerar på olika typer av träning. Med hjälp av dagboken lär jag känna mig själv och kan med hjälp av den försöka styra livet i en riktning som får mig att må så bra som möjligt, säger Lisa Beskow.

 

Tid för reflektion! 

Du kan även använda ditt dagboksskrivande till att anteckna de saker du har känt tacksamhet för under dagen.

– Varje kväll innan jag går och lägger mig försöker jag lista ett par bra saker med dagen som varit. Det kan vara alltifrån ett bra möte till en lunch med en kompis som gav mig härlig energi. Det är en enkel rutin som är lätt att komma ihåg och får mig att ”landa” i mina tankar, reflektera och slutligen fokusera på det positiva – även dåliga dagar, säger Cassandra Lundgren, nyhetschef på Metromode.se.

 

Foto: Unsplash 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!