5 tecken på att du saboterar ditt förhållande
Känns det som att alla dina förhållanden slutar i en enda dysfunktionell röra? Ibland ligger felet inte hos andra, utan i våra egna beteenden. Här är fem tecken på att du saboterar dina kärleksrelationer!

Det finns en uppsjö av anledningar till att förhållanden tar slut. Ibland passar man helt enkelt inte ihop, ibland är tajmingen fel, och ibland kommer livet emellan. Men om du har märkt att de flesta av dina relationer tycks ta slut i förtid, och utan någon given anledning, kan det vara värt att ta en titt på ditt eget beteende.
Nedan är fem tecken på att du saboterar dina förhållanden, enligt Selfs experter!
1. Du har orealistiska förväntningar på din partner
Lika barn leka bäst, sägs det. Och visst är det rimligt att ha vissa önskemål gällande en potentiell partner, som att hens politiska åsikter ska matcha dina, eller att hen ska dela din dröm om att bilda familj en vacker dag.
Samtidigt är det ingen vidare idé att ha så höga krav att ingen kan leva upp till dem. Om du förväntar sig att din partner ska vara perfekt (och sedan tar personens oförmåga att leva upp till kraven som ett tecken på att relationen är dödsdömd) så är risken stor att du undermedvetet förstör dina egna förhållanden.
2. Du startar bråk om småsaker
Visst, alla överreagerar vi ibland. Det är dock en helt annan sak att ha för vana starta bråk gällande petitesser, som att din partner är fem minuter sen till middagen eller har glömt ta ut soporna.
Om du dessutom ofta kommer på dig själv med att skrika eller kalla din partner för nedsättande saker är det värt att ställa dig frågan: är du verkligen arg över att din partner var lite sen, eller skapar du konflikter för att se hur starkt förhållandet egentligen är?
3. Du drar dig undan så fort ett förhållande blir seriöst
Tar dina relationer alltid slut när det är dags att sluta dejta andra, diskutera samboskap eller träffa föräldrarna? Även detta kan tyda på att du – kanske helt omedvetet – saboterar dina relationer.
För att bryta mönstret, försök vara ärlig med hur du känner. Känns det jobbigt att träffa din partners föräldrar? Berätta det (på ett finkänsligt sätt!) så får ni chansen att lösa problemet tillsammans.
4. Du behöver konstant bekräftelse – även när allt är bra mellan er
Det är inget fel att vilja höra att ens partner tycker om en eller är attraherad av en. Men det är skillnad på att vilja ha lite bekräftelse då och då, och att kräva bekräftelse jämnt och ständigt.
Anledningen till att vissa personer går till överdrift är att de tror att det kan “skydda” dem från att bli överraskade när partnerns känslor förändras. Problemet är att det här beteendet signalerar en brist på tillit, vilket kan leda till att förhållandet tar skada.
5. Du “straffar” din partner med tystnad (eller andra passivt aggressiva beteenden)
När din partner sårar dig eller begår ett misstag, har du för vana att vara tyst och sluten tills hen bönfaller dig att berätta vad som står på?
Problemet med denna metod är att den inte kommer ge dig den bekräftelse du behöver – och dessutom har den inte den effekt du tror!
Din partner är ingen tankeläsare och har sannolikt ingen aning om varför du plötsligt inte säger något. Istället blir hen förmodligen bara förvirrad eller osäker av ditt förändrade beteende, och i värsta fall kan detta i sin tur skada relationen.
Känner du igen dig i ovanstående? Du kan bryta det destruktiva mönstret med självkärlek, reflektion och en bra terapeut. Kom ihåg att alla förtjänar kärlek – även du!