Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Bästa vegetariska maten med mer protein än kött

De här vegetariska proteinkällorna innehåller mer protein än kött samtidigt som de innehåller flera andra bra vitaminer och mineraler!

 

Att en vegetarisk eller vegansk kosthållning inte skulle innehålla tillräckliga mängder protein är en gammal fördom som hänger i än idag. Så är det såklart inte och några av de vegetariska proteinkällorna innehåller faktiskt mer protein än de animaliska.

Protein är en viktig del av en hälsosam och varierad kost och aktiva människor behöver det särskilt för att kroppen ska kunna återhämtar sig och blir starkare för varje dag.

 

Nedan kan du se hur mycket protein de innehåller per 100 gram.

Artikeln innehåller annonslänkar.

Sojabönor: 36g vs köttfärs: 26g

Sojabönor: 36g vs köttfärs: 26g

Andra skäl att äta dem: Utöversin höga proteinhalt, är sojabönorna också fyllda med vitaminer och mineraler. De innehåller bland annat stora mängder fibrer, som är bra för din matsmältning samt vitamin K som är bra för blodet.

Nästa bild
 Pumpafrön: 19g vs fläskkorv: 12g

Pumpafrön: 19g vs fläskkorv: 12g

Andra skäl att äta dem: Pumpafrön innehåller näringsämnen som zink, som är bra för ditt immunförsvar och magnesium som ger ett friskt och starkt skelett. De innehåller också antioxidanter som hjälper dig att hålla dig frisk.

Nästa bild
Kikärter: 19g vs torsk: 18g

Kikärter: 19g vs torsk: 18g

Andra skäl att äta dem: Kikärter är fyllda med fiber som är bra för matsmältningssystemet. Det hjälper dig också att hålla hälsosamma nivåer av kolesterol.

Nästa bild
jordnötssmör: 25g vs kyckling lår: 24g

jordnötssmör: 25g vs kyckling lår: 24g

Andra skäl att äta det: Jordnötssmör innehåller hälsosamma fetter och kalium som är bra för att hålla blodtrycket friskt. Ät inte för mycket, det är inte bra.

Nästa bild
Annat proteinrikt - Grekisk yoghurt: 10g

Annat proteinrikt - Grekisk yoghurt: 10g

Anledningar att äta: Yoghurten innehåller probiotiska bakteriekulturer som är bra för att hålla tarmen frisk.

Nästa bild
Annat proteinrikt - Linser: 9g

Annat proteinrikt - Linser: 9g

Anledningar att äta: Linser är en av de bästa vegetariska källorna till järn! Det är också en stor källa till kostfiber.

Nästa bild
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!