Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Brukar du slänga äggulan? Därför ska du som tränar sluta med det direkt!

Tillhör du gänget som efter träningspasset helst pillar bort äggulan och gör omelett endast på äggvitan? En ny studie visar att din muskeltillväxt stimuleras mer av att äta hela ägget!

Foto: Joseph Gonzalez / Unsplash
Källa: Hälsa & Fitness, American Society for Nutrition

Äggulor har fått oförtjänt dåligt rykte då många tror att de bland annat höjer kolesterolet på ett hälsofarligt sätt, något som bland annat Livsmedelsverket säger emot. Ägg är snarare en källa till massor av nyttigheter med sitt höga proteininnehåll, vitaminerna A, D, E, B12, riboflavin och folat, och mineraler som jod, järn, kalcium, zink och selen. En nyligen publicerad studie i The American Journal of Clinical Nutrition visar dessutom att du som tränar – och vill få bra resultat – definitivt ska äta hela ägget.

I studien fick tio unga män genomföra ett styrketräningspass och direkt efteråt äta antingen hela ägg eller bara äggvita. Forskarna mätte sedan deltagarnas proteinsyntes, det vill säga cellernas nybildning av protein (som bygger upp vävnader i våra kroppar – bland annat musklerna).

Resultatet var slående! Hos männen som ätit hela ägg, inklusive äggula och allt, var proteinsyntesen betydande högre än hos gruppen som bara åt äggvita – trots att proteininnehållet var desamma för de båda grupperna. Så, det är dags att sluta slänga äggulan en gång för alla, speciellt om du vill ha bra resultat av din träning.

Blev du också sugen på att laga något med ägg? Här är 7 enkla, nyttiga och goda äggrecept!

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!