Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Därför är russin det bästa för dig som tränar!

Motionärens bästa vän är fulla av det kroppen behöver innan och efter träning – vi pratar självfallet om russin! Nedan berättar vi varför. 

Foto: Unsplash

Nu när sommaren har kommit är det många som längtar ut till löprundan i det solvarma vädret. En aktiv livsstil är nyckeln till energi och endorfiner, men utöver rörelse är det också viktigt att tänka ett extra varv kring om kroppen verkligen får det den behöver. 

Mellanmål innan träning

Oavsett om det handlar om löpning, cykling eller styrketräning är det viktigt att kroppen får i sig det den behöver. Torkad frukt är en perfekt källa till energi för dig som tränar mycket eller precis har kommit igång. 

Innan träningen bör du inte äta en stor måltid, hellre något mindre eller ett snack. Du behöver få i dig precis lagom för att inte bli trött och svimfärdig under träningen och som håller balansen mellan protein och kolhydrater. Torkad frukt innebär goda kolhydrater för din kropp, och kan tillsammans med en skål naturell yoghurt och lite nötter vara ett perfekt mellanmål inför eller efter träning. 

Fulla av vitaminer och mineraler

Det är dock viktigt att du kommer ihåg att inte äta mindre än 30 minuter innan du ska träna och att det är viktigt att dricka tillräckligt med vatten. Rusiin är fulla av fiber och kalium, de är fria från kolesterol och mättat fett och innehåller fruktos som är ett naturligt sötningsmedel som kroppen lätt kan omvandla till energi. De är också fulla av vitaminer och mineraler som exempelvis kalcium, järn och zink. 

Källa: KK

Foto: Unsplash

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!