Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Därför ska du inte räkna kalorier om du vill gå ner i vikt och må bra

Att räkna kalorier kan kännas lockande: Allt har en siffra och det räcker med enkel matte. Ät mindre, bränn mer, gå ner i vikt. Men om du vill hitta en hälsosam livsstil som faktiskt håller i längden (ja tack!), då måste du lära känna din kropp och vad den mår bra av.

raknakalorier

Självklart spelar det roll hur mycket energi (kalorier*) du äter och dricker, och hur mycket du gör av med under träning och andra aktiviteter. Men forskning har visat att den klassiska bantningsmetoden (då du drar ner kraftigt på kaloriintaget) är ohållbart i längden – medan rätt matval och en regelbunden träningsrutin tar bort behovet att räkna (eller ens tänka på) kalorimängden.

Är du ändå inte övertygad? Här är fem anledningar till varför kaloriräkning inte är det mest effektiva verktyget för dig som behöver gå ner i vikt eller vill bli mer hälsosam – och vad du ska göra i stället:

 

1. Kaloriberäkningarna är långt ifrån exakta
För ungefär ett sekel sedan uppskattade man i ett forskningslabb hur många kalorier det är i olika livsmedel och det är fortfarande samma siffror vi använder idag, oavsett vilken typ av tomat det till exempel är. Det, i kombination med att våra kroppar bryter ner maten på olika sätt, gör att beräkningarna kan bli väldigt missvisande. Både kalorimängden vi stoppar i oss, och den vi gör av med, är en uppskattning. Du kan äta en måltid som enligt förpackningen innehåller 500 kalorier och sen gå på ett gruppträningspass som enligt beskrivningen ska förbränna 500 kalorier, men det kan egentligen handla om helt andra siffror (något som kan ge stor effekt i det långa loppet) – vilket leder oss in på nästa punkt.

 

2. Din kropps kaloriförbränning är unik
Även om du och de andra deltagarna under passet kör igenom exakt samma träningsupplägg så kommer ni alla att förbränna olika energimängder baserat på många faktorer, som ålder, längd, vikt, muskelmassa, träningsbakgrund, stressnivå, hormoner, sjukdomshistoria och till och med tidigare dietande.
– Om du tidigare har jojo-bantat med många viktnedgångar och -ökningar så kommer det att ha påverkat din ämnesomsättning, säger träningsfysiologen Laura Miranda på StrongHealthyWoman.com.

 

3. Aktivitetsband mäter inte alltid rätt
På grund av anledningarna som beskrivs här ovanför kan du praktiskt taget ignorera löpbandets siffror på kaloriförbrukning. Även om fitnessklockor med pulsmätning gör ett bättre jobb så kan de fortfarande vara osäkra. En studie publicerad i våras visar att några av de mest kända aktivitetsarmbanden underskattade kaloriförbrukningen med 34 procent i vissa fall, och överskattade med upp till 40 procent i andra fall. Studier har även kommit fram till att aktivitetsband inte är speciellt effektiva i att få användaren att behålla sin hälsosamma livsstil under en längre tid.

 

4. Kroppen vet hur den ska göra – om du lyssnar på den
Författaren Jonathan Bailor som har skrivit The Calorie Myth menar att alla kroppar har en viktnivå som kroppen kommer att hålla sig runt om vi bara ger den rätt typ av bränsle, så att hormonerna kommer i rätt balans.
– Kroppen är skapad för balansera sig själv. Inte det att kalorier inte räknas, mer att det är din hjärna som räknar dem åt dig om du äter kvalitetskalorier, säger Jonathan Bailor till Wellandgood.com.

 

raknakalorier_2
5. Bättre strategi: Att äta mat med bra kvalitet
I en stor studie från Harvard School of Public Health med över 120 000 deltagare som följdes i upp till 20 år kunde man fastställa att matens kvalitet var mycket viktigare än kaloriintaget för att avgöra viktförändringar. Livsmedel som potatischips, raffinerade mjöl- och sockerprodukter som pasta och sockrade drycker var starkast kopplade till viktuppgång medan grönsaker, frukter, nötter, fullkorn och yoghurt kopplades till viktnedgång. Det är mycket enklare för kroppen att känna hur mycket mat och energi den behöver när du ger den rena råvaror med hög näringskvalitet. Det är få som föräter sig på en sallad med mycket grönt, matvete och bönbiffar medan socker och stora mängder fett (gärna i kombination) gör det svårare för kroppen att känna av mättnad – och resultatet blir att du överäter.

 

Välj bra mat största delen av tiden, men tillåt dig också att äta saker som inte är supernyttiga (men väldigt goda!). Här är 80-20-dieten (som inte är en klassisk ”diet”) ett bra tankesätt för en hälsosam och långsiktig kostförändring. Experimentera med vad din kropp mår bra av och stirra dig inte blind på siffrorna, för då glömmer du lätt bort hur smart din kropp faktiskt är. Den hjälper dig att hålla en bra balans så länge du bara ger den rätt förutsättningar – och då behöver du inte kunna några kaloritabeller utantill!

 

* Kalori är en energienhet där 1 kalori motsvarar den mängd energi som krävs för att höja temperaturen hos 1 gram vatten med 1 grad celcius, från 14,5 grader till 15,5 grader. När vi pratar om energiinnehåll i mat används kalorier i dagligt tal, men det är egentligen kilokalorier (kcal) som anges: Den energi som krävs för att värma upp 1 gram vatten x 1000, det vill säga 1 liter vatten.

Foto: Unsplash

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!