Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Guide: 5 misstag du inte vill göra när du mixar din smoothie

smoothie_guideFoto: Sofia Sjöström / Anja Forsnor
 
Att mixa ihop en liten smoothie kan verka som den enklaste saken i världen. Och det är det, på ett sätt. Men om du vill få till den där krämiga, härliga och supergoda drycken så finns det några saker du ska försöka undvika.
 
Här listar vi fem vanliga smoothie-misstag (och hur du ska göra i stället):
 
Hoppa över de krämiga ingredienserna
En välbalanserad smoothie behöver någon form av fyllighet och då är hemligheten att tillföra frukt med tjockt fruktkött, till exempel banan, mango, persika och aprikos. Avokado är en annan bra ingrediens för att få en riktigt krämig och god smoothie. Du kan också tillsätta lite linfrön eller chiafrön (som du blötlagt för att få en geléliknande konsistens).
 
Hälla i all vätska direkt
Kokosvatten, mandel- och havremjölk i alla ära, men häll inte i allt på en gång utan ta lite i taget för att få rätt konsistens. Det är svårt att ångra sig när smoothien väl blivit för tunn.
 
Mixa för snabbt
Öven om du bara har några minuter över för att hinna fixa din frukostsmoothie så kommer resultatet inte att bli särskilt bra om du bara låter mixern gå i några sekunder. Låt det ta lite tid, runt 1-2 minuter, så att all frukt och andra ingredienser blir ordentligt mixade.
 
Överdosera näringspulver
Olika superfood-pulver som spirulina, vetegräs, chlorella, acai och maca är perfekta att blanda ner i din smoothie för en extra näringskick. Men tänk på att de faktiskt är just superfoods vilket betyder att både näringen och smaken är väldigt koncentrerad till en liten mängd. Överdosering ger en genomträngande smak som är svår att dölja (och handen på hjärtat, hur gott är egentligen spirulina?). Du behöver bara ett litet uns för att pulvret ska ge en positiv effekt. Läs på förpackningen för rekommendationer om dagligt intag.
 
Använda omogen frukt
Du skulle aldrig äta en stenhård mango eller en grön banan, så lägg den inte i din smoothie heller! Omogen frukt är svår att mixa och smakar varken gott eller sött så som frukt ska smaka. Några bruna fläckar är å andra sidan helt okej, du kommer ändå inte att se fläckarna i din färdiga dryck. Om smoothien skulle bli för söt kan du balansera upp smakerna med en skvätt citron- eller limejuice.
 
smoothie

Fler smoothie-tips!

PT-Fias guide till den perfekta smoothien >>

Anja Forsnors smoothie med mango, apelsin och hallon >>

Supermodellen Adriana Limas smoothie med avokado och honung >>

Yogastjärnan Tara Stiles smoothies till frukost, mellanmål och dessert >>

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!