Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Det är skillnad på sallad och sallad! Om du vill att ditt nyttiga matval ska ge all

Hälsa

Guide: Så gör du den perfekta salladen – alla ingredienser som bör ingå

Guide: Så gör du den perfekta salladen – alla ingredienser som bör ingå
6 Se Bildspelet
https://metromode.se/files/2016/07/sallad1.jpg

Den perfekta salladen

1. Grönt

Börja med en stadig bas, så kommer allt annat att bli så mycket bättre. Det behövs en god grund för att bygga den perfekta salladen. Tänk ju grönare, desto bättre i näringssynpunkt. Välj mellan ”klassiker” som grönkål och spenat till lite mer annorlunda val som maskrosblad. Men hoppa gärna över  isbergssalladen, den är mer utfyllnad än näring.

 

Foto: Unsplash

https://metromode.se/files/2016/07/Sallad6.jpg

Den perfekta salladen

2. Gryn och korn

Om du sällan känner att du håller dig mätt efter att ha ätit sallad till lunch så är det här steget extra viktigt. Lägg till en näve med gryn och/eller fullkorn för att göra din sallad mer matig. Testa vildris, quinoa, mathavre, kamutvete eller farro. Tips! Gör en stor laddning på söndagen och förvara i kylen. Då går veckans sallader snabbare att sno ihop.

 

Foto: REX

https://metromode.se/files/2016/07/Sallad3.jpg

Den perfekta salladen

3. Protein

Kroppens huvudsakliga energikällor kommer från kolhydrater, fett och protein. Grönsaker och gryn ger kolhydrater och fett får du bland annat från dressingen och om du till exempel lägger till ost. Grillad lax, räkor och ägg, bönor (som kikärter eller svarta bönor), linser (testa belugalinser!), chèvre, halloumi och fetaost ger bra protein.

Foto: REX

https://metromode.se/files/2016/07/Sallad4.jpg

Den perfekta salladen

4. Mer grönsaker – och frukt!

Välj gärna frukt och grönt i säsong och para ihop så många olika färger du kan för att maxa näringsinnehållet. Grönsakerna ger viktiga vitaminer, mineraler och antioxidanter. Du måste inte bara köra råa grönsaker, testa till exempel ugnsgrillad paprika, tomat och champinjoner! Och var inte rädd för att slänga i lute frukt. Söt melon, mango och jordgubbar gifter sig fint med andra saltare ingredienser som feta och halloumi.

 

 

Foto: Unsplash

https://metromode.se/files/2016/07/Sallad2.jpg

Den perfekta salladen

5. Dressing

Att hälla över en enkel balsamico kan vara allt som behövs för att piffa till din middagsrätt. Men det finns så många fler goda varianter. En utgångspunkt kan vara att om din sallad i övrigt är väldigt fettsnål, lägg till en fetare dressing (som avokadomajonnäs). Och om du har en matigare sallad, välj en lättare dressing som den här med tahini eller en enkel vinägrett.

Foto: REX

https://metromode.se/files/2016/07/sallad7.jpg

Den perfekta salladen

6. Frön och nötter

Pricken över i! Ett knaprigt strössel av olika frön, några torrostade mandlar eller cashewnötter är så gott som topping på din sallad. Du får också en extra näringsboost med bra fetter, vitaminer, mineraler och en del protein.

Foto: REX

Det är skillnad på sallad och sallad! Om du vill att ditt nyttiga matval ska ge all den näring och energi du behöver så är det här guiden för dig.

 

Det är roligt att upptäcka nya smakkombinationer och så länge du bockar av de viktiga beståndsdelarna så kan du mixa och matcha hej vilt.
– Var noga med att stoppa in både fett, protein och kolhydrater och var inte rädd för att blanda smakerna. En sallad är inte automatiskt nyttig för att den är en sallad, säger Sofia ”PT-Fia” Sjöström.

 

Kolla igenom vår guide i sex steg för hur du blandar ihop en mättande, god och näringsrik sallad!
 Foto: REX

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
34 kvadrat
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
By Momo
Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Sophia Anderberg
Home
Jannike Ebbing
Hälsa
Jenny Sunding
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Hälsa
Sassa Asli
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Marie Serneholt
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Emma Danielsson
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Pamela Bellafesta