Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Hälsobloggaren Sassa Aslis bästa tips till hur vi slutar känsloäta och skapar matbalans!

Metro Modes bloggare Sassa Asli påminner oss om hur viktigt det är att vi lär känna och bemöter våra känslor istället för att bedöva dem med mat. Något nog många av oss känner sig skyldiga till! På hennes blogg tipsar hon oss om hur vi på bästa sätt kan bryta våra gamla vanor och sluta känsloäta. 

Foto: Instagram @sassa_asli

Metro Modes bloggare Sassa Asli sätter ord på det nog många av oss känner igen sig i! I ett inlägg på sin blogg definierar hon känsloätande genom att skriva hur mat, precis som knark, tobak eller alkohol, kan skapa ett beroende och användas för att få oss att glömma de där känslorna vi inte vill ta tag i. När vi äter frisätts serotonin i hjärnan, vilket är ett hormon som får oss att må bättre och som i allra flesta fall utsöndras av fet mat och sockerrika produkter. Sassa menar att det därför är lätt att vi vänder oss till framförallt onyttig mat och snacks när vi känner att det gör ont på insidan eller bara mår allmänt dåligt.

Däremot menar Sassa att känsloätande oftast bara får oss att må bättre i stundens hetta. Därför bör beteendet ersättas med mer hälsosamma och bättre vanor. Det är oftast tuffare och jobbigare än vad det låter och Sassa delar därför med sig av sina bästa tips för att vi ska börja ta hand om oss själva och skapa matbalans.

1. Många känner nog igen sig i att sötsuget oftast kommer vid en specifik tidpunkt under dagen. Istället för att ta till det där snackset, stanna upp och gör någon form av aktivitet. Det behöver inte vara något drastiskt, utan det kan räcka med att gå ut och gå en promenad eller dricka ett glas vatten.

2. Börja njut av maten du äter! Ät långsamt och njut av maten du har framför dig istället för att lägga fokus på annat runt omkring dig. När vi äter långsammare hinner vi känna av när vi är mätta på riktigt och får på så vis inte i oss mat vi egentligen inte behöver.

3. Lär dig förstå skillnaden mellan frestelse och sug! Ät när du är hungrig på riktigt och inte så fort du känner doften av pizza, hunger kommer inte så fort du känner tilltalande dofter.

Vill du läsa alla Sassas tips? Du hittar hennes inlägg här!

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!