Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Här är maten som lindrar mensvärk

Mensvärk ser olika ut från person till person, vissa känner ett smått obehag, andra en molande smärta medan vissa blir helt sängliggande av kramper och magont. Men det finns faktiskt vissa livsmedel som kan hjälpa att lindra, nedan berättar vi vilka!

Foto: Pexels

De vanligaste knepen när mensvärken slår till är värktabletter och värmekuddar. Lågintensiv träning som exempelvis promenader kan även vara ett alternativ för vissa. Men hur är det med maten? Och varför upplever man ofta sug efter vissa livsmedel under den där veckan i månaden?

Källa: Women’s Health

Viktigt att hålla ordning på blodsockret

Viktigt att hålla ordning på blodsockret

För att vi ska må så bra som möjligt är det viktigt att hålla blodsockret på en jämn nivå, därför är det bra att äta hälsosam mat och regelbundet.

För att ge kroppen bra förutsättningar för att hantera den här typen av smärta kan det vara bra att se lite närmre på vad man faktiskt stoppar i sig. För att lindra värk och hjälpa musklerna att slappna av är zink viktigt. Zink kan lindra smärtan och minska svullnad, det behöver dock sällskap av vitamin B6 för att tas upp av kroppen och det hittar du bland annat i kött, fågel, ägg och mjölkprodukter. Det finns även i pumpakärnor.

Foto: Pexles

Nästa bild
Zink och magnesium

Zink och magnesium

Förutom at ligga på bra zinknivåer dagarna runt mens vet man att även magnesium hjälper mot muskelkramper. Det hittar du i fisk, nötter och grönsaker.

Bra fetter från lax, nötter och olivolja hjälper hormonerna och E-vitamin från frön, vegetabiliska oljor och avokado kan lindra värken och faktiskt också minska blödningen.

Foto: Pexels

Nästa bild
Fibrer, kalcium och D-vitamin

Fibrer, kalcium och D-vitamin

Fibrer som du hittar i ärtor, böner och linser, fullkornsbröd och hallon rensar matsmältningssystemet och håller en bra hormonbalans och kalcium från mejeriprodukter och spenat hjälper musklerna att slappna av Andra kalciumrika livsmedel är bland annat lax, sardiner och nötter. För att kroppen ska ta upp kalcium behövs D-vitamin.

Med andra ord är det bra att äta så nyttigt som möjligt för att hjälpa kroppen en bit på vägen när det kommer till menssmärtor, obalans i hormoner och kraftiga blödningar. Och även om det bara skulle hjälpa marginellt så gör dessa matvaror även underverk på andra ställen i kroppen!

Foto: Pexels

Nästa bild
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!