Kära köttbit: Här är anledningen till varför Coop (och alla andra) vill prata

Publicerad den 21 september 2016 av Metro Mode

Att vi äter för mycket kött runt om i världen är det få som kan säga emot. I en ny kampanj lyfter butikkedjan Coop den viktiga och omdiskuterade frågan över ett klipp med det tydliga budskapet att vi måste börja tänka om kring vardagsmaten. 

kara-kottbit-coop-kampanj

I klippet som både fått ris och ros hör vi berättarrösten förklara att kött släpper ut 35 gånger med skadlig växthusgas än samma mängd protein från odlade växter.
 
Coop vill med filmen upplysa om hur köttindustrin och våra vardagliga vanor faktiskt påverkar miljön och uppmana till en mer varierad kost där kött inte ska ha en självklar del av tallriksmodellen – sju dagar i veckan.
 
En av dem som reagerat starkt på kampanjen är Elisabet Qvarford, vd för Svenskt Kött.
 
“Att dra all köttproduktion över en kam blir missvisande då ger 2,5 gånger mindre utsläpp av växthusgaser att producera ett kilo nötkött i Sverige jämfört med det globala genomsnittet. Jag ser inget problem med att dra ner på köttkonsumtionen men välj svenskt när det väl handlas kött.”
 
Här kan du kolla in klippet som är visats över 300 000 gånger.

Här tipsar Coop om rätter med mindre kött men även helt vegetariska alternativ på husmanskost.
 
Foto & källa: Coop & ATL

Mer från Metro Mode

  1. Så skyddar du dig mot smalhetsen i sociala medier

  2. Därför är en viss mängd stress bra för dig

  3. Albinism – mer än bara en genetisk diagnos

  4. Sista månaden med gratis HPV-vaccin för unga kvinnor

  5. Så kopplar du av på riktigt i sommar – psykologens bästa semestertips

  6. Då åldras vi snabbare – studie pekar ut två perioder

  7. Många frågetecken kring läkemedel mot fetma