Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Kära köttbit: Här är anledningen till varför Coop (och alla andra) vill prata

Att vi äter för mycket kött runt om i världen är det få som kan säga emot. I en ny kampanj lyfter butikkedjan Coop den viktiga och omdiskuterade frågan över ett klipp med det tydliga budskapet att vi måste börja tänka om kring vardagsmaten. 

kara-kottbit-coop-kampanj

I klippet som både fått ris och ros hör vi berättarrösten förklara att kött släpper ut 35 gånger med skadlig växthusgas än samma mängd protein från odlade växter.
 
Coop vill med filmen upplysa om hur köttindustrin och våra vardagliga vanor faktiskt påverkar miljön och uppmana till en mer varierad kost där kött inte ska ha en självklar del av tallriksmodellen – sju dagar i veckan.
 
En av dem som reagerat starkt på kampanjen är Elisabet Qvarford, vd för Svenskt Kött.
 
”Att dra all köttproduktion över en kam blir missvisande då ger 2,5 gånger mindre utsläpp av växthusgaser att producera ett kilo nötkött i Sverige jämfört med det globala genomsnittet. Jag ser inget problem med att dra ner på köttkonsumtionen men välj svenskt när det väl handlas kött.”
 
Här kan du kolla in klippet som är visats över 300 000 gånger.

Här tipsar Coop om rätter med mindre kött men även helt vegetariska alternativ på husmanskost.
 
Foto & källa: Coop & ATL

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!