Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Kom igång med löpning – 9 punkter att checka av inför första loppet

Drömmer du om att komma igång med löpning men har inte riktigt kommit över den berömda tröskeln för att uppskatta träningsformen? Här listar Metro Modes löparfantast Cassandra Lundgren tio tips som gör löpningen lättare ­– och roligare.

1. Börja småskaligt

Visst är det lockande att gå all in från första passet när motivationen är på topp? Dock inte särskilt smart då risken för skador är större när du går från 0 till 100. Raska promenader varvat med korta löpintervaller är ett bra sätt att vänja kroppen och benen vid löpning. Öka succesivt på löpningen i dina intervaller innan du börjar springa flera kilometer i sträck.

 

2. Hitta rätt hållning

En bra hållning får inte bara löpningen att kännas lättare – utan håller även belastningsskador på avstånd. En stolt hållning där du tänker att en rak lina går genom kroppen är att rekommendera. Lite lätt framåtlutande och med armarna pendlande längs med sidan av kroppen. Det finns många bra videos, bilder och guider på nätet när det kommer till löpteknik.

 

3. Lär dig andas rätt

Rätt andning kan göra oerhörd skillnad på din löpning. Andningen ska du både tänka på under ditt löppass men även resterande tid då du inte tränar. Träna på att djupandas genom att dra in luften genom näsan, ner i magen för att sedan andas ut genom munnen. Testa olika typer av andningsövningar för att hitta några metoder som passar just dig.

 

4. Sätt upp mål

Hösten myllrar av roliga lopp och gillar du att träna mot ett tydligt mål så finns det inget bättre alternativ än att anmäla dig till ett lopp. Börja med en kortare distans på fem kilometer för att sedan våga dig på ett längre lopp om du är intresserad av det.

 

5. Variera din träning

Har du kommit igång med löpträningen? Grattis! Men glöm inte att komplettera din nyfunna hobby med styrka (eller annan typ av träning) för att bygga upp kroppen och undvika skador.

 

6. Glöm inte vätska 

Det är alltid viktigt att dricka vatten regelbundet, speciellt när du löptränar. Ska du ge dig ut på längre distanser så är ett tips att införskaffa ett vätskebälte eller liknande så du kan ha med dig vatten/sportdryck även under rundan.

 

7. Välj rätt utrustning

Löptränar du? Då är du per definition en löpare! Löpare behöver bra utrustning för att göra träningen så härlig som möjligt. Med det menas funktionsplagg som inte skaver och låter huden andas, samt skor som passar just ditt löpsteg Det finns en uppsjö av märken som utlovar det ena efter det andra. Ta hjälp i butiken, läs recensioner på nätet och prova dig fram för att hitta rätt i djungeln.

 

8. Ha rätt förväntningar

Första löppasset kommer att vara jobbigt, även andra och förmodligen även det femte. Ha rätt förväntningar och låt träningen få ta sin tid innan du frenetiskt letar efter tydliga resultat. Det viktiga är att inte ge upp efter första försöket – utan att hålla ut och hålla igång. Din kropp och knopp kommer att tacka dig för det.

 

9. Håll motivationen uppe

Det är lätt att vara motiverad i början av ett nytt projekt. Men det krävs mer än motivation för att fullfölja träningen under en längre period. Genom att kombinera löprundan med en kompisdejt blir passet både roligare plus att du får en draghjälp på köpet. Små delmål ska självklart belönas under tiden och när du väl sprungit ditt första lopp så ska det såklart firas. Gör löpningen till en pågående resa fylld av glädje och spännande utmaningar längs vägen.

 

Foto vänster:Cassandra
Foto höger: Pexels 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!