Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Mitt Hälsoliv med Kalle Zackari Wahlström: “Många av de där som har rutor på magen har ett jävligt konstigt förhållande till mat”

KZW2

Under två säsonger har SVT:s tittare fått följa Kalle Zackari Wahlström när han testat på olika idrotter i “Svett och etikett”.  I hans senaste program “Träna med Kalle” på SVT, följer vi med honom när han tar sig an sex personer som har olika problem med sin träning. Vår hälsobloggare Sara Rönne har träffat träningsprofilen för att ta reda på hur tankarna går hos han som precis som titeln av sin bok har målsättningen “Stark som en björn och snabb som en örn.”

 

Vad är hälsa?
– Hälsa är att känna sig tillfreds med hur man mår, psykiskt och fysiskt.

 

Vad är det att vara vältränad?
– Vältränad är ett luddigt begrepp och helt olika beroende på vad man vill åstadkomma med sin kropp. Det kan vara att göra 100 burpees under sju minuter eller dra två gånger sin egen kroppsvikt i marklyft. Fast det blir så löjligt att jämföra. Att träna är att ge kroppen något som den behöver, men det behöver inte vara en progression. Du behöver inte alltid bli starkare eller snabbare, du behöver bara röra på dig – det är målet. Sedan är det lite skitsamma om man känner sig vältränad.
Just nu har jag lite dålig kondition för att jag är inne i en period där jag lyfter tungt och då skulle man kunna säga att jag inte är vältränad eftersom jag inte springer en mil, men det spelar ju ingen roll. Jag är väl tränad eftersom jag har tränat mycket men jag kan inte springa 400 meter på 50 sekunder för det. Om kroppen är nöjd med hur mycket du rör på dig, då tränar du tillräcklig.

 

Varför är det så svårt att komma igång och träna?
– Folk gör det så krångligt för sig – man tror att man måste veta hur man gör. Folk är jätterädda för att styrketräna och folk tror att man måste kunna löpteknik för att springa, och det där gör att folk inte tränar. Folk är rädda för att känna sig dumma.

Jag tror också att folk drar sig för att träna för att de tror att träning är för någon annan; man har en bild av vilka det är som håller på med träning. Och så är folk lite bekväma, det är lättare att tro att det är skönare att ligga kvar i soffan – men det är det ju inte. Jag mår jättebra när jag plockar ur diskmaskinen och gör fint i köket, jag vet det nu för jag har lärt mig. Men ändå känner jag alltid ett motstånd mot att göra det för det känns så skönt att ligga i soffan och bara stirra i taket eller hålla på med telefonen. Men det mår jag mindre bra av, och det vet jag. Men ändå har jag det där motståndet. Så är det med träning också.

Det finns så många människor som försöker göra träning krånglig och jag blir så förbannad av det, det är så jävla dumt. Problemet vi har är inte att folk skadar sig när de gör marklyft utan det stora problemet är att folk tränar för lite.

 

Vad är din bästa träning?
– Att lyfta tunga saker på gräsmattan på landet.

 

Vad är din värsta träning?
– All träning är bra men när jag går på gruppträningspass så kan det lätt hända att det är så krångligt att jag går därifrån utan att ens vara trött och då är det ju mindre lyckat. Men det gäller ju mig, någon annan kanske tycker att det är jätteskönt och de får energi och sådär men personligen gör jag hellre något annat. Jag mår dåligt om jag inte får styrketräna, för jag tycker om att styrketräna. Om jag bara får löpträna så blir jag ledsen.

 

Vad tycker du om den nuvarande hälsotrenden?
– När jag började träna för 15 år sedan så visste jag inte om att träning fanns. Det var ingen som pratade med mig om träning, jag såg ingen reklam för träning och jag såg inga gym – så jag levde i en träningsfri bubbla. På så sätt kan man säga att det finns en hälsotrend för nu är det svårt att undvika träning.

Jag tycker att det är bra om fler tränar men ett problem är att de som pratar mest och högst om träning är de som har träning som livsstil. De människorna ska man inte härma efter för det är svårt att ha ett liv som bara går ut på träning. Det enda de håller på med är att träna kroppen för att prestera på olika sätt – och då ser de också ut på ett speciellt sätt. Om någon med jättemycket rutor på magen tipsar om sex enkla plankövningar, då tänker man ju att man kommer se ut sådär. Så ser man ut om det enda man håller på med är att se ut just så. Men om du vill ha ett vanligt liv ska du träna efter något annat.

 

Vad är det att ”äta bra”?
– Bra mat är mat som gör att du inte är hungrig och som gör att du pallar med ditt liv. Om du tycker att det är jättekul att gå ut och äta med dina kompisar då är det bra mat som gör att du kan äta med dina kompisar. Dålig mat är sådant som inkräktar och ger dig ångest.

Man lägger så mycket tid på mat; på att tänka ut vad man ska äta och på att handla mat och laga den. Det är nästan hela dagarna som går ut på att tänka på mat. Om du måste äta äcklig quinoa för att du vill gå ner i vikt då blir många timmar av din dag negativt laddade – och då räknar jag det som dålig mat.

Det går att få jättebra resultat av träning utan att tänka på vad man äter. Men du kan optimera dina resultat med hjälp av mat. Om du är en sådan där som vill ha rutor på magen, då kanske du måste hålla på och tänka på mat. Men för att må bra, då behöver du inte det. Många av de där som har rutor på magen har ett jävligt konstigt förhållande till mat.

 

Vad ska du träna idag?
– Jag ska köra knäböj och marklyft i garaget.

 

Foto: All over press (Pelle T Nilsson)

 

Läs även:
PT-Fia:”Sluta göra hälsa till ett straff!”
PT-Fia lyfter vår tids viktigaste ämne – psykisk ohälsa
Vad är egentligen en sund mathållning?

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!