Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

OS-aktuella Sarah Sjöströms bästa tips för dig som vill träna simning i sommar

Med 1,5 månad kvar till OS i Rio de Janeiro är uppladdningen i full gång för vårt största OS-hopp Sarah Sjöström, som tävlar i 50, 100 och 200 meter frisim samt paradgrenen 100 meter fjäril. Metro Mode fick en pratstund med simstjärnan under presentationen av H&M:s OS-kollektion.
 
sarah sjostrom
Efter att nyss ha kommit hem från två veckors träningsläger i Turkiet följt av Mare Nostrum-deltävlingen i Barcelona så konstaterar Sarah att kroppen känns sliten – vilket ändå räckte till fyra vinster i Barcelona.
– Men jag fick inget gratis, varje armtag var tungt. Förhoppningsvis känns det lite lättare under SM i början av juli som blir min sista tävling innan OS, säger Sarah som precis avslutat den sista riktigt tunga träningen inför tävlingarna i Rio som startar den 5 augusti.
 
Nu gäller det för Sarah att förvalta det hon har byggt upp under den tuffa träningsperioden. Runt en månad innan OS står mer tävlingsspecifik träning på schemat, med färre meter och mer explosiv styrketräning, så att kroppen är i toppform när spelen drar igång.
– Jag har förberett mig så gott jag kan. Förhoppningsvis räcker det hela vägen till OS-medalj, jag vet att mina chanser är starka för ett guld på 100 meter fjäril, säger Sarah.
 
Metro Mode önskar supersimmerskan stort lycka till i Rio!
 
sarah sjostrom
Sarah Sjöström under presentationen av H&M:s OS-kollektion For Every Victory. Sarah är sportambassadör för H&M och har varit med och testat och gett feedback på sportkollektionerna.
 
Läs också: Vi listar 8 favoriter ur H&M:s OS-kollektion >>
 
Sarah Sjöström om…
 
… Simning + styrketräning
– Jag kompletterar min simning med styrketräning, 2-3 gånger i veckan. Då kör jag tunga 40-minuterspass med upp till 8 repetitioner på varje övning, 3-4 set. När mästerskapen närmar sig drar jag ner till färre repetitioner och tyngre övningar – mer explosivt.
 
… Roligaste träningen – förutom simning
– Jag gillar att klättra, paddla kajak och fäktning. Det är roligt att testa nya grejer, men just nu lägger jag så enormt mycket tid i vattnet (20-25 timmar i veckan) att jag inte har så mycket ork att göra annat. När jag har ledig tid på helgerna planerar jag inte in så mycket, jag dricker kaffe och tar det lugnt.
 
… Att fira framgångar
– När jag är på mästerskap och ställer upp i många grenar så har jag inte så mycket tid att fira under själva tävlingsdagarna. Men sen brukar jag vara ledig i 3-4 veckor efteråt och då går jag gärna ut, käkar god mat och dricker gott vin.
 
… Vad som händer efter OS
– Då tar jag ett lite längre break än vanligt, kopplar av och gör några resor som jag annars inte hinner med. Högst upp på listan står New York, för där har jag inte varit ännu.
 
Vill du hålla formen i sommar med hjälp av simning?
Här är Sarahs bästa tips innan du hoppar i poolen!

– Simning handlar mycket om att hitta rätt känsla så välj ett simsätt som känns bra där du kan slappna av i vattnet. Ju mer du spänner dig desto mer sjunker du. Skaffa ett par fenor, då får du mer träning för benen och det är lättare att hitta en bra känsla. Sikta på att simma i 30-45 minuter eller så avslutar du ett tungt styrkepass med några vändor i poolen. Det bästa som finns är att hoppa ner och svalka kroppen efter tuff träning. Det mjukar upp musklerna, lite på samma sätt som stretching.
 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!