Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Så gör du trendiga supermaten açaibowl – perfekt till frukost!

Açai är ett bär från kålpalmen som växer i Amazonas, och som sägs innehålla sex gånger mer antioxidanter än blåbär – något som gör att det ofta beskrivs som rena supermaten. En açaibowl är helt enkelt en typ av smoothie som mixas ihop med bäret som finns i såväl fryst som torkad form. För att få en riktigt instagramvänlig açaibowl häller du upp den i en fin skål och toppar med frukt, bär, nötter och kokos. Hur enkelt som helst!

Foto: Hanna Göransson/Metro Mode/Flora Wiström/Metro Mode

Açaibowl är en mättande och näringsrik frukost som går snabbt att göra, kan varieras på många sätt och som dessutom är enkel att plocka med sig som mellanmål. Dessutom är den perfekt under varma sommardagar eftersom den kan bli som en riktigt bra sorbet i konsistensen!

Grundrecept açaibowl

Grundrecept açaibowl

Du behöver:

100 gram fryst açai
1 banan
0,75 dl frysta hallon
eventuellt 1 dl havremjölk

Gör så här
Ta fram påsen med fryst açai några minuter innan du vill mixa den. Mixa samman med resten av ingredienserna tills du får en god och krämig konsistens. Ta hjälp av havremjölken för att få den konsistensen du vill ha. Häll upp i en skål och toppa med till exempel kokos, bär, frukt, nötter, frön, nötsmör eller annat du gillar.

Vill du variera din açaibowl?
Byt ut havremjölken mot kokosmjölk, äppeljuice, mandelmjölk eller en annan dryck som du gillar. Toppa med exempelvis hackade nötter, frön, bär, frukter, fruktjuice, torkad frukt, granola, kokoschips, flingor, hemgjord sylt, kokosflingor eller gryn – låt fantasin flöda! Om du häller upp den i en termos så håller den dessutom sig kall några timmar i väskan.

Foto: Hanna Göransson/Metro Mode

Nästa bild
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!