Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Rekordmånga svenskar väljer vegansk eller vegetarisk kost

En ny undersökning visar att rekordmånga svenskar är veganer, vegetarianer och så kallade flexitarianer – och det är klimatet som visat sig vara den största motivationen till att äta mer grönt.

Foto: Unsplash

En undersökning utförd av Kantar Sifo på uppdrag av livsmedelskoncernen Axfood visar att svenskarna äter allt mer grönt.

Varannan deltagare svarade att de äter en eller flera helt vegetariska måltider en till sex gånger i veckan, och enligt Aftonbladet uppgav 9 procent av deltagarna att de är veganer eller vegetarianer. 

Miljö- och klimatskäl visade sig vara den största anledningen till att äta grönt – hela 67 angav detta som det främsta skälet. Många uppgav även att de skulle välja mer vegetarisk mat i matbutiken om denna typ av produkter höll en lägre prisnivå.

Så många svarade: ”Jag är vegetarian”

2016 6 procent
2017 6 procent
2018 6 procent
20195 procent
20205 procent
20217 procent

Vilket är det främsta skälet till att du planerar att äta mer vegetariskt under 2022?


18 procent
På grund av en diet 1 procent
Miljö/klimatskäl 67 procent
Etiska/djurrättsskäl 12 procent
Religiösa skäl 0 procent
Annat 1
Tveksam/vet ej 1

Så många procent svarade att de äter en eller flera helt vegetariska måltider en till sex gånger i veckan:

2016 39 procent
2017 40 procent
2018 40 procent
2019 46 procent
2020 49 procent
2021 50 procent

Vad skulle få dig att välja vegetarisk mat oftare?

Mer kunskap 39
Större utbud av varor 20
Omvärldens attityder 9
Bättre utbud på restauranger och matställen 19
Annat 11
Tveksam/vet ej 29

Vad skulle kunna få dig att välja mer vegetarisk mat när du handlar i matbutiken?

Större vegetariskt utbud 21 procent
Inspiration/recept i butiken30 procent
Godare och mer smakfulla produkter33 procent
Lägre prisnivå 36 procent
Erbjudanden 23 procent
Tydligare skyltning/märkning 9 procent
Tydligare ursprungsmärkning 22 procent
Annat 14 procent
Tveksam/vet ej 6 procent

Foto: Unsplash

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!