Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Psykologen och mentala tränaren Cecilia Duberg är specialiserad inom hälsopsykologi

Hälsa

Så äter och tränar du som psykologen och hälsoinspiratören Cecilia Duberg

Psykologen och mentala tränaren Cecilia Duberg är specialiserad inom hälsopsykologi – något som märks tydligt när hon delar med sig av sina vanor och tankar om hälsa. Just nu är hon aktuell med debutboken Lejonagendan om framgångsrikt ledarskap genom stark hälsa och mental träning. 

Hej Cecilia! Vad tränar du helst just nu?
– Jag rör på mig en timme varje dag, oavsett var i världen jag är. Det blir oftast en mix av löpning, yoga, tai chi och ridning.

Vem tränar du med?
– Helst själv. Jag har ett stort behov av att vara tyst en stund varje dag, passar jag på när jag har min träningsstund.

Favoritträningslåt?
Löpning: Relight my fire – Dan Hartman
Yoga: Hello morning – Jaime Woods

Bästa träningsplaggen i din garderob?
– Casalls yogaoutfits är av bra kvalitet, de har ett bra miljötänk och min hud som är lite känslig gillar det mjuka materialet. Lululemons linnen med inbyggd bra och Ylo’s byxor har underbar passform. För mig är det viktigt att det inte blir kort i ryggen, då får jag panik! Springer gör jag helst i skor från New Balance och rider gör jag i mjuka kläder som håller mig varm, det är det viktigaste.

Träningsform du testat – men inte gillat?
– Jag har provat mountainbikecykling, men skaderisken är för hög för mig. Känner mig rädd att bryta handlederna. Hästar är bättre, de har egna ögon och hjälper till att hålla koll på underlaget! Golf lockar inte heller just nu, det är för socialt och prestationsinriktat. Jag vill inte räkna poäng när jag tränar.

Träningsform du är nyfiken på, men inte testat ännu?
– Jag är supernyfiken på att springa ultralångt (10 mil). Jag undrar vad det skulle göra med mig.

Favoritstyrkeövningen?
– Armhävningar, helt klart! Man blir stark i hela kroppen och kan göra dem var som helst.

Har du något drömmål inom träning?
– Jag drömmer om att springa maraton – inte på någon särskild tid men utan skador.

Vad finns alltid i din kyl?
– Havremjölk, blåbär och spenat.

…I din frys?
– Mango, broccoli och köttfärs.

… I ditt skafferi?
– Kokosolja, gurkmeja och ekologiskt kaffe.

Det godaste du vet?
– Kräftor. Och champagne!

Var hittar vi dig en fredagskväll?
– Hemma med familjen på verandan eller i soffan framför brasan.

… En lördagsförmiddag?
– Ute i milspåret.

… En söndagseftermiddag?
– I skogen på hästryggen.

Vad finns alltid i din vardagsväska?
– Passet, rosolja från Decléor, brusreducerande hörlurar, ibooks i telefonen och ett litet anteckningsblock.

Har du något smart knep för den som är nyfiken på att börja meditera, men som inte hittat dit ännu?
– Ja, gör det enkelt och börja kort. Börja med två minuter. Sätt dig och ställ klockans tidtagare på 2 minuter. Bestäm dig för att bara fokusera på andetaget, och om tankarna far iväg – hämta hem dem.

Försök att göra dessa två minuter så ofta du kan. Det svåra är inte att meditera, utan att komma på att man ska göra det och ge det tid. Ta några sekunder av reflektion efteråt. Hur var det? Gav det något? Om det var skönt och gav ett inre lugn kanske du ska prova det igen!

Här kan du följa Cecilia Duberg!

Ceciliaduberg.se

Instagram: @lionmind.agency

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Vanja Wikström
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Makeup by Lina
Home
34 kvadrat
Hälsa
Foodjunkie
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Josefines Yoga
Hälsa
Fannie Redman
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger