Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Så äter och tränar du som tennisstjärnan Julita Saner

Sjuttonåriga Julita Saner är den yngsta svenskan med världsranking på WTA-touren och har representerat landslaget de senaste sex åren. Kort och gott, en riktig tennisstjärna – som vi kommer att höra mycket om i framtiden! Vi fick en pratstund med Julita om hennes träning hemma i Uppsala, vad hon äter för att hålla sig på topp och om målet att slå sig in i världstoppen. 

Julita_saner_815

Hej Julita! Hur ser ditt tränings- och tävlingsupplägg ut just nu?

– Sista tävlingarna för året har avslutats och jag är inne i en tung träningsperiod inför nästa säsong. En normal dag börjar tidigt på morgonen med uppvärmning och tennis. Efter lunch och studier blir det ytterligare ett tennis- eller fyspass. Mitt fokus är att utveckla min mobilitet, stabilitet och kraftutveckling över ryggen, höfterna och skuldrorna. Som tennisspelare får axeln jobba hårt.

 

Vem tränar du med?

– Fyspassen kör jag hos Aktiverakliniken i Uppsala och det fungerar bra. Vi är ett team och tillsammans sköter de min fysplanering och vi har daglig kontakt hemma och när jag är utomlands och tävlar. På hemmaplan i Uppsala blir det cirka tre PT-pass per vecka plus alla mina egna pass i gymmet. Utomlands gäller det för mig att själv lösa fysträningen men då har jag ett schema som anpassas efter mina matcher.

 

Favoritträningslåten?

– Just nu är det I feel it coming med The Weeknd, men det ändras ofta.

 

Hur förklarar du din passion för tennis för någon som aldrig testat?

– Jag gillar att man kämpar för sig själv. Det är träning inför en tävling och framstegen märks efter varje match. Jag gillar att man utvecklas efter varje tävlingsvecka och jag försöker hela tiden att bli bättre.

 

Bästa träningsplagget i din garderob just nu?

– Mina svarta tights. Det är ett standardplagg som jag har fortsatt att använda flera säsonger för de passar både till träning på banan och i gymmet.

 

Träningsform du testat – men inte gillat?

– Jag har provat en del olika träningsformer eftersom jag tidigare satsade både på fotboll och tennis. Jag har inget emot någon speciell typ av träning men tycker att konditionsträning kan bli så långtråkigt.

 

Träningsform du är nyfiken på, men inte testat ännu?

– Jag har faktiskt aldrig testat varken vanlig yoga eller bikramyoga men jag ska göra det med en vän snart.

 

Favoritstyrkeövningen?

– För tennisspelare är det viktigt att behålla rörligheten och hålla mig skadefri så det blir mycket fokus på min rygg och mina axlar. Den ryggövning jag gillar bäst är då jag använder ett gummiband bakom mitt huvud för att öka styrkan runt mina skuldror.

 

Ditt drömmål inom tennis?

– Jag har satt upp mina långsiktiga mål, men de håller jag för mig själv… Det är tuffa mål men jag har gett mig små delmål att klara av på vägen. I övrigt jobbar jag för att må bra varje dag och att ha balans i livet.

Julita_Saner_815_2

 

Vad finns alltid i din kyl?

– Jag har alltid apelsiner för att göra färsk apelsinjuice. Smoothies brukar jag även göra, så jag försöker alltid fylla på med jordgubbar och bananer.

 

… I din frys?

– Flera varianter av frysta bär!

 

… I ditt skafferi?

– Olika sorters nötter, typ cashew- och hasselnötter, flera olika vattenflaskor och fiberhavregryn till min gröt.

 

Det godaste du vet?

– Det blir inte så ofta nuförtiden men jag älskar lakrits. Så när jag har haft en lång, nyttig träningsperiod eller varit borta från Sverige länge så blir det lakrits.

 

Vilken restaurang i Uppsala har bäst hälsomat?

– Det finns flera restauranger i Uppsala som gör goda sallader men min favorit är ändå min egendesignade sallad hos Sandys. Det blir bara så bra när man får göra den själv och är på språng.

 

Var hittar vi dig en fredagskväll?

– Jag läser samhälle och media i andra året på gymnasiet så normalt när jag är hemma i Sverige har jag fullt schema på fredagar. Dagen slutar sent med fysträning med min PT Patric men efter det brukar det bli en lugn kväll med vänner, ofta går vi på kafé.

 

… En lördagsförmiddag?

– En vanlig morgon hemma när jag inte är ute och tävlar så har jag ändå någon typ av träning, antingen på gymmet eller så gör jag mina övningar hemma. Jag har kommit in i rutinerna nu så det är najs. Efteråt så brukar jag gå och kolla på fotboll med vänner eller någon match på TV. Om FC Bayern München spelar så räkna med att jag kollar!

 

… En söndagseftermiddag?

– Då blir det ofta lugnt, det är ju den dagen jag inte tränar, så då får jag tid att plugga och kanske vara med familjen. Tur att mina bröder gillar fotboll så då kan vi titta tillsammans.

 

Vad finns alltid i din vardagsväska?

– Någon typ av mat är viktigt, den senaste tiden har det blivit mycket klementiner men även nötter. Läppcerat finns alltid i väskan och jag har svårt att få i mig tillräckligt med vatten så någon form av flaskvatten är viktigt för mig. Har provat en hel del olika sorters mineralvatten men nu är det smaksatt kolsyrat vatten som fungerar bäst för mig. Det är samma sak när jag tränar, jag måste ha bra vatten annars har jag svårt att fylla på med vätska.

 

Bästa knepet att ta till dagar då träningsmotivationen tryter?

– Det har inte varit svårt för mig eftersom jag alltid har en känsla av att jag har mycket kvar att ge. Tuffa morgnar, snöslaskiga dagar och jobbiga pass är inte något problem när man har ett tydligt mål. Jag vet att jag inte är helt färdigutvecklad och det vill jag ändra på.

 

Julita Saner

Instagram: @julitasaner

 

 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!