Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Våga säga ifrån, hålla tal och säga nej? Så övervinner du dina vardagliga rädslor

Det är så enkelt att välja att inte utsätta sig för det man är rädd för, och på så sätt låta rädslan växa sig ännu starkare. Dumt, eller hur? Det vill vi nu sluta med en gång för alla genom att möta våra vardagliga rädslor och övervinna dem! Här tipsar Metro modes Cassandra om hur hon överkommit personliga rädslor och utmanar dig att göra detsamma.

Det kan handla om att våga säga ifrån på jobbet eller hitta modet till att hålla det där talet på bröllopet i sommar. Här listar jag ett gäng vanliga och vardagliga rädslor och tipsar om hur du övervinner dem.

 

1. Lär dig att säga ifrån 

Detta är i praktiken så enkelt. Om någon gör/säger/beter sig på ett sätt som du inte känner dig bekväm med så säger du ifrån, ellerhur? Men riktigt så fungerar det ju ändå inte. Ett mer trovärdigt scenario för de allra flesta är snarare att man tar illa upp men inte gör något åt det– för att sedan älta situationen om och om igen.

Cassandras tips: Jag har verkligen haft svårt att säga ifrån – både på jobbet och i mitt privatliv på grund av att jag är konflikträdd. Det har resulterat i att jag ofta hamnat i situationer där jag känner mig besviken, ledsen eller till och med arg utan av någon vet om det. Så onödigt! Jag bestämde mig för några år sedan för att börja säga ifrån så fort någonting sker som jag inte gillar. Inte med en irriterad, hög ton utan sakligt och lugnt vilket förenklat mitt liv oerhört. Där och då blir det kanske lite stel stämning för stunden men inte mer än så. Jag tror att rak och tydlig kommunikation är nyckeln till hållbara relationer (både på arbetet och i privatlivet) och minimerar risken för att situationer ska utvecklas till konflikter.

 

2. Tala inför människor

Kommer nervositeten krypandes bara av tanken på att tala inför en grupp människor? Du är långt ifrån ensam! I boken The book of list står det att människor överlag är mer rädda för att tala inför andra människor än att dö.

Cassandras tips: Hemligheten till att inte bli nervös när man ska tala inför människor är att göra det – ofta! I perioder när jag inte utsätter mig för detta kan jag verkligen bli supernervös då det blir en så “stor grej”. Mitt bästa tips är för det första att aldrig undvika att hålla ett tal/föredrag eller liknande bara för att det skrämmer dig. Och för det andra att förbereda dig väl. Allt är läskigt och ovisst när man inte är van situationen, och vana får du genom att öva. öva och öva. För det tredje kan du testa att hålla det talet för någon/några personer som du litar på och fråga efter feedback. Visualisera ett lyckat tal och tänk positivt. Den kraften kan nämligen flytta berg!

 

3. Utmana dig själv fysiskt

Att klara någonting man aldrig hade kunnat tro att man skulle klara ger ringar på vattnet till att våga sig på någon liknade igen, och igen och igen… För många människor kan en fysisk utmaning dessutom vara starten på en mer aktiv vardag, vilket kommer med en rad hälsofördelar. Allt som står emellan dig och din livs utmaning är ett beslut (som kan förändra ditt liv).

Cassandras tips: Jag har alltid gillat fysiska utmaningar men varit livrädd för att verkligen utsätta mig för något som skrämmer mig – på riktigt. Jag har velat anmäla mig till ett maratonlopp i säkert tio år men inte vågat på grund av att jag tänkt att maraton bara är för vissa människor, som är betydligt starkare både fysiskt och psykiskt än vad jag är. I oktober förra året gjorde jag det ändå! Jag sprang till slut min första mara och blev frälst på studs. Visst var det hur jobbigt som helst, men jag klarade det. Och du klarar det (vare sig vad målet är). Våra kroppar klarar så mycket mer än vad vi tror och ingenting slår känslan att klara någonting man trodde var omöjligt. Vare sig det handlar om att du ska lära dig att göra en riktig armhävning, springa ett långdistanslopp eller klara av en Ironman så är mitt råd att bara anmäla dig. Gör det och påbörja träningen bums. Och kom bara ihåg att själva resan faktiskt är målet.

 

4. Börja säga nej 

Det är så mycket enklare att säga ja än nej för de allra flesta. Det är både ett charmigare svar och chansen att bli omtyckt är betydligt större. MEN, livet belönar inte alltid ja-sägare, och många av oss orkar inte pressen utan går raka vägen in i väggen.

Cassandras tips: Jag älskar att prestera och har gjort i hela mitt liv. Jag gillar också att bli bekräftad i det jag gör och har tidigare använt det som bränsle för att orka prestera vidare. Ett enkelt sätt att få bekräftelse är att vara en ja-sägare som alltid ställer upp vad det än handlar om. Men att vara en ja-sägare är inte alltid till ens fördel. Speciellt inte när man sliter som ett djur för att få ihop vardagens alla måsten som det är. Att bli bra på att säga nej har varit en stor utmaning för mig, men som med allt annat så blir man bra på något genom att träna på det. Börja att säga nej till små saker till en början och utmana sedan dig själv med tiden. På sikt kommer du att bli en utmärkt nej-sägare (till relevanta saker) och dessutom få mycket tid över till annat.

 

Foto: Unsplash

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!