Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Senaste mattrenden: Så gör du frushi hemma!

Gillar du sushi så kommer du med stor sannolikhet även att gilla frushi! Riset görs på traditionellt sett där socker adderas och när det kommer till val av frukt och bär så är det bara fantasin som sätter gränser. Det bästa av allt? I frushi byts soya ut mot krämig chokladsås och det är precis lika drömgott som det låter. 

Du måste med andra ord testa detta härliga recept så snart som möjligt! Kanske redan i kväll?

frushi

Enklast gör du frushi med hjälp av en bambumatta och plastfolie.

En exotisk variant av frushi fixar du med hjälp av mango, kiwi, jordgubbar och bär. Extra gott blir det att toppa med mynta.

frushi2

Så här enkelt gör du frushi! 

Ingredienser: 

Sushiris

Bambumatta

Plastfolie

Frukt och bär (som t.ex mango, kiwi, jordgubbar, hallon)

Färsk mynta

Kokosflingor

Kakao

Mjölk

Strösocker

Flingsalt

Gör så här:

Koka upp sushiris enligt anvisning på paketet och låt svalna. Var nog med att skölja riset innan kokning.

Skär frukt och bär i lagom stora bitar beroende på hur du vill att din frushi ska se ut.

Rosta kokosflingor i en torr stekpanna och finhacka myntan.

När riset har svalnat och all frukt är prejad så kan du börja göra frushi.

Med bambumatta och plastfolie kan du enkelt göra rullar med sushiris och valfri frukt. Viktigt är att skära frukten i stavform.

Rulla sist bitarna i kokosflingorna och toppa med mynta. Servera med chokladsås och ingefära.

Chokladsås

Ingredienser: 

1 dl kakao

1 dl socker

1 dl mjölk

Havssalt

Gör så här: 

Blanda kakao, socker och mjölk i en kastrull.

Låt koka upp under omrörning och sedan låt såsen sjuda i 5 min. Avsluta med flingsalt och eventuellt chili.

TIPS! Tillsätt färsk chili för extra sting.

Recept och foto: Kelly Biddle @missbiddle

Kolla även in våra söta recept på desserttacos här >> 

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!