Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Spring i värmebölja! 7 avgörande tips att checka av inför loppet

Stockholm marathon går av stapeln för 40 året i rad den 2 juni och löpare från hela världen förväntas starta under en klarblå himmel med strålande sol och upp emot 30 graders värme. Luftfuktigheten kommer under eftermiddagen att ligga på mellan 35 till 45 %, så här listar Metro Modes Cassandra som ska springa loppet, sju saker som är bra att tänka på. 

En allmän rekommendation är att sänka ditt tänkta tempo och lyssna på kroppens signaler. Inte springa för någon speciell sluttid – utan att njuta av folkfesten. Utöver det listar Cassandra sju saker som kan hjälpa dig under det varma loppet.

“Jag har sprungit två extremt varma maratonlopp, där det varnats för värmebölja precis som det gör nu. Ena var under Amsterdam maraton i oktober 2017 och andra Paris maraton i april i år. Temperaturen låg på både loppen mellan 27-30 grader och solen var stekande het. Med dessa två lopp i ryggen har jag lärt mig en hel del angående att springa långt i värme. Här nedan listar jag mina bästa tips”

1. Ladda upp med bra vätskebalans 

Det är extremt viktigt att dricka rikligt med vatten inför ett maratonlopp, när det förväntas vara värmebölja är det ännu viktigare! Det räcker med andra ord inte att dricka bra under själva loppet. Jag rekommenderar starkt att fylla en flaska vatten och ta med dig överallt under dagarna inför ett lopp. Har du fuskat lite med vatten under veckan så är det hög tid att börja fylla på med vatten nu. Vill du vara säker på att du startar loppet med en bra vätskebalansen kan det vara en idé att köpa vätskeersättning samt magnesium på apoteket.

 

2. Klä dig efter värmen

Det vill säga så lite, luftigt och ljust som möjligt. Välj plagg du är van att springa i (nya kläder är ett big nono då de kan skava en hel del). Jag kommer att springa i korta tighta shorts och ett luftigt linne samt keps imorgon och skippar kompressionsstrumporna som jag vanligtvis springer i. Fötterna kommer mest troligt svälla en del så vill man ha kompressionsstrumpor så har man det. Jag kör på en kortare modell av sportstrumpa med stöd i. Angående keps så hatade jag tidigare att springa med det tills jag blev tvungen under Amsterdam maraton, vilket var en ögonöppnare då det hjälpte att hålla huvudet svalt och solen på avstånd från ansiktet.

 

3. Spring igenom vattenduscharna

Längs med banan kommer det att vara vattenduschar utplacerade. Mitt råd är att springa igenom dem. Ofta är det väldigt kallt vatten som får kroppen att vakna till. Framförallt svalkar det skönt i solen och ger en liten extra boost. Missa inte den!

 

4. Fyll på med energi längs med vägen 

Det är viktigt att fylla på med energi i form av geleer, dextrosol (eller motsvarande) under loppet för att fylla på depåerna. Jag kommer även att ha med mig ett gäng salttabletter för att hålla saltet i kroppen på en jämn nivå. Dessa hittar du på apoteket.

 

5. Använd dig av tvättsvampen

När du hämtar ut ditt startbevis får du med en tvättsvamp. Använd den under loppet! Doppa i vatten under vätskekontrollerna och kläm ut vattnet över handleder och huvud. Jag brukar även köra lite vatten bak i nacken. Det hjälper kroppen att klara av värmen bättre!

 

6. Drick vid varje kontroll (fundera även på eget vätskebälte)

Din kropp kommer att skrika efter vatten, hoppa inte över vätskekontroller i jakt efter en bättre tid. Fundera dessutom på att även ha med ett eget vätskebälte om du behöver fylla på med extra vatten och sportdryck mellan kontrollerna. Jag brukar vanligtvis inte ha det men kommer att ha det den här gången.

 

7. Spring snällt mot din kropp (och dig själv)

Stockholm marathon har sjukvårdspersonal utplacerade vid varje vätskekontroll för att risken att svimma (med mera) är mycket större i extrem värme. Ta det på allvar! Spring i ett snällt tempo mot både dig själv och din kropp. Lägg allt vad tider heter åt sidan och låt hellre din springglädje föra dig framåt i ett bekvämt tempo. De flesta av oss tävlar inte på elitnivå utan är glada motionärer så vad spelar det egentligen för roll om vi “tar våran tid” eller inte? Stockholm marathon är kul och vi ska väldigt snart få göra det vi älskar – håll fast vid den känslan imorgon!

 

LYCKA TILL önskar vi på Metro Mode!

 

LÄS OCKSÅ: 7 livsavgörande saker jag lärde mig – efter mitt livs första maraton >>

Foto: Unsplash och privat 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!