Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Har du svårt att komma i säng i tid på kvällarna? Föredrar du att gå och lägga dig

Hälsa

Studie: Så påverkas din kropp av sena nätter

Har du svårt att komma i säng i tid på kvällarna? Föredrar du att gå och lägga dig sent? Nu visar studier att det finns en hel del hälsorisker med att vara nattmänniska! 

Foto: Unsplash

Är du en nattuggla? I en nyligen publicerad studie har forskare kommit fram till att nattmänniskor i regel löper större risk för att råka ut för hälsorisker än personer som går och lägger sig i tid och därmed också vaknar tidigt på morgonen. Vissa mindre allvarliga än andra men alla får oss helt klart att skippa det där sista avsnittet av vår favoritserie ikväll.

1. Högre blodtryck
Trots att du har sovit lika många timmar och kvaliteten på din sömn är lika bra som andras, löper nattmänniskan 30 procent högre risk för högt blodtryck.

2. Mindre chans att träningen blir av
Det är bevisat att nattmänniskan är mer stillasittande än de personer som är uppe tidigt på morgonen. När som är bäst att träna under dagen är högst individuellt, men sannolikheten för att du genomför träningen är större på morgonen än på kvällen.

3. Ditt kvällsätande kan leda till viktuppgång
Det är nog många som känner av sötsuget sådär in på kvällskvisten och går till skåpet och unnar sig något gott! Ja, vi gör faktiskt mer ohälsosammare val på kvällen än på morgonen och det är bevisat att män och kvinnor med sena vanor är mindre hälsosamma än de morgonpigga.

4. Mindre sömn
Dagens samhälle är mer inställt efter morgonmänniskan och det är därför inte konstigt att nattmänniskan med sina sena vanor har svårt att få ihop sina sovtimmar.

5. Högre risk för diabetes
Nattmänniskans sena vanor stör den inre klockan vars uppgift är att försöka förutsäga dagen och alla de kroppsliga funktionerna. Så när man är uppe för sent störs systemet och kroppen blir bland annat sämre på att bryta ner maten.

6. Oftare singlar
Det är i regel singlar som är uppe sent på kvällarna och de med familj eller partner som är uppe med tuppen. Samtidigt tenderar gifta par att motivera varandra oftare till att vara hälsosamma och gå till läkaren.

7. Trötta tonåringar presterar sämre i skolan
Det kommer nog inte som en överraskning att tonåringar går och lägger sig senare och sover längre, vilket har bevisats påverka skolresultaten! Skolelever som gick och lade sig efter klockan 23.30 hade sämre betyg än de som gick och la sig i tid.

8. Depression och dåligt humör
Människor som går och lägger sig sent löper större risk för att bli deprimerade och få ångest. Undersökningar visar även att morgontrötta är i regel mer sura och att de har ojämnt humör resten av dagen.

9. Mer alkohol och tobak
För stora mängder av alkohol och tobak är inte bra för hälsan och nattmänniskan brukar i regel större mängder av båda delarna.

10. Lever kortare
Trots ovanstående forskning om nattmänniskor vs morgonmänniskor är det inte till 100 procent självklart att hälsoriskerna är tillräckliga för att kunna göra mätbara skillnader i livslängd. Men studien visar att kvällsmänniskor löper tio procent högre risk att dö än morgonmänniskor.

Källa: Må Bra

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Cassandra Lundgren
Home
Jannike Ebbing
Home
34 kvadrat
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Sophia Anderberg
Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Mitra Javadi
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Lifestyle
Evelina Andersson
Lifestyle
Sara Che
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Mode
Emma Danielsson
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Imane Asry