Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Home

Tom Dixon om hållbarhet och vägen till framgång: “Jag vill att min design ska överleva för alltid”

Det som började som en hobby har idag blivit ett av världens mest kända varumärken. Metro Mode har träffat designern Tom Dixon som med sin stilrena design tagit världen med storm.
– Det är precis som när du är en musiker, du måste öva tills du kommer dit du vill, säger Tom Dixon.

Foto: Gabriella Håkansson

Tom Dixon har under sin karriär arbetat på ett flertal stora möbelföretag runt om i världen. För 17 år sedan bestämde han sig för att starta sitt eget varumärke som har kommit att bli ett av de största inom möbelindustrin.

– Jag satte upp mitt namn ovanför dörren och gjorde det klart för alla att vi inte bara stod för designen, utan även för produktionen, kollektionen och kommunikationen. Så var planen och det vi ser idag är resultatet, berättar Tom Dixon.

Hemligheten bakom hans framgångar är till stor del mycket övning och drivkrafterna som kommer av känslan av att aldrig vara riktigt nöjd.

– Det är precis som när du är en musiker, du måste öva tills du kommer dit du vill.

Tom Dixon började designa redan som 24-åring, då med svetsning som hobby som sedan ledde till att han började ställa ut sina kreationer tillsammans med sina vänner. Då med en design i en helt annan stil och form.

–Jag började göra saker som var mer praktiska och sen började folk köpa dem, så det var så det började. Men då såg möblerna inte ut som de gör idag, utan de var rostiga, vassa och gjorda av olika skrotmaterial. Väldigt annorlunda, berättar han.

Trots att Tom Dixon är en av designindustrins största namn kan han fortfarande tvivla på sig själv. Men tack vare omgivningens uppmuntringar och tro på hans design fick Tom Dixon luft under sina vingar.

– Jag är fortfarande full av tvivel. Jag tror att alla lider av bluffsyndromet, men det som i alla fall gav mig självförtroende var att folk ville köpa min design. Det gav mig tro på mig själv, men det gav mig också en slags spänning när människor trodde på de idéer som jag hade. Det var faktiskt det som inspirerade mig till att bli designer.

Idag är han framför allt lycklig över att ha ett jobb där han har möjlighet att producera sina egna idéer i en bransch som aldrig står still.

– Det som är roligt med det här jobbet är att det är i ständig rörelse, så varje gång jag blir lite uttråkad kollar jag på nya material eller liknande.

Det som inte går att undgå är att Tom Dixon verkar i en bransch som är beroende av konsumtion, vilket är en av vår tids mest kritiserade område. Men precis som i sin karriär, har Tom Dixon även här en plan som sträcker sig i flera decennier. Genom att använda tjocka material och bra tekniker vill Tom Dixon säkerställa att det som skapas inte är slöseri på material, utan att de håller i flera generationer.

– För oss är det viktigaste att försöka designa och skapa saker som människor inte vill kasta eller byta ut. Mina favoriter bland våra produkter är de som kommer till försäljning igen, men på aktioner eller i second hand-butiker och som fortfarande har ett värde efter tio eller tjugo år. Jag har varit med i branschen så pass länge att jag kan se det hända. Jag vill att min design ska överleva för alltid, säger Tom Dixon.

Just nu är stjärndesignern aktuell på olika mässor runt om i världen där han visar upp de bästsäljande produkterna och de senaste innovationerna från Tom Dixon, detta innan den stora möbelmässan i Milan tar vid i April.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!