4 enkla och konkreta tips på hur du effektivt betar av “att-göra-listan”
Behövs det verkligen en artikel om hur du får saker gjorda? Ja, för det är riktigt lätt att bli distraherad och skjuta upp saker (du vet precis vad vi menar). Så här kommer fyra tips på hur du blir ett proffs på att bocka av “att-göra-listan”!
1. Ta tag i det jobbigaste först
Du vet precis vilken sak vi menar, den där som hänger över oss men som vi helst inte vill göra. Ta tag i den det första du gör på morgonen och du kommer känna en sån stor lättnad när du är klar. Resten av dagen kommer kännas mycket lättare att ta sig igenom.
2. Ta kontrollen över din tid
En stor bov när du ska ta tag i saker är tiden. Det känns aldrig som att du hinner och tiden springer alltid ifrån dig. Det gäller att du tar kontroll över tiden och gör en bra planering. Det bästa av allt är att det finns en app som kan hjälpa dig med det. Career Girl Daily tipsar som en app som heter 30/30 där du kan planera din dag. Du skriver in vad du vill göra under dagen och hur lång tid du vill att det ska ta. En timer startas i appen och kommer säga till dig när det är dags att gå vidare med nästa uppgift. Perfekt för dig som vill jobba mot en deadline.
3. Koppla bort din telefon
Hur ofta är du inte på din telefon pillar fast du egentligen borde göra klart det du håller på med? Behöver du dessutom telefonen i jobbet är det ingen jättebra idé att stänga av den helt. Även här tipsar Career Girl Daily om en grym app som kan hjälpa dig med ditt problem. För Android finns en app som heter Appdetox, där kan du gå in och stänga av de appar du inte vill att du ska ha tillgång till under arbetstid. Jag har tyvärr inte hittat någon liknande app för Iphone, men ett tips är att lägga mobilen upp och ner i en låda. Du kommer fortfarande höra när det ringer, men du kommer inte nå den hela tiden.
4. Zooma in
Det absolut viktigaste när du ska bli effektiv och beta av din lista är att zooma in och skärma bort omvärlden. Blir du lätt distraherad av ljud? Investera i ett par bra hörlurar som skärmar av ljud. Forskning har visat att du lär dig mer och kan ta till dig information snabbare om du har musik i bakgrunden. Så på med hörlurarna, zooma in, koppla bort och börja stryka på din lista!
Källa: Career Girl Daily