Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mamma

10 typer av supermat att äta när du är gravid

Under graviditeten behöver du mer näring än annars. Här är 10 typer av mat som hjälper dig att äta både nyttigt och variationsrikt när du väntar barn.

Foto: Unsplash

Visst vill du äta så bra som möjligt när du väntar smått, men det kan vara svårt att veta var man ska börja. Vi tipsar om 10 typer av supermat som ger gott om näring – både under och efter graviditeten

Källa: Owlet, Livsmedelsverket, Vårdguiden

1. Bär

1. Bär

Jordgubbar, björnbär, blåbär och hallon är några av de “superbär” som är fulla av C-vitamin, fibrer och kalium. Få i dig dessa nyttiga bär genom att äta dem med yoghurt – en annan supermat – på morgonen, eller som ett snacks under dagen.

Foto: Unsplash

Nästa bild
2. Linser

2. Linser

Linser är något av det bästa du kan äta som gravid, eftersom de innehåller det viktiga ämnet folat. Livsmedelsverket rekommenderar 500 mikrogram folat om dagen för gravida och ammande kvinnor. Det finns heller ingen risk att få i sig för mycket folat genom att äta mycket folatrik mat, så se till att ladda upp med linser under graviditeten.

Foto: Unsplash

Nästa bild
3. Bladgrönsaker

3. Bladgrönsaker

Bladgrönsaker som spenat och ruccola innehåller även de folat, såväl som fiber och järn. Om du har svårt för att äta sallader under graviditeten kan du prova att lägga till bladgrönsakerna i en smoothie.

Nästa bild
4. Avokado

4. Avokado

Avokado innehåller gott om både vitamin B6, folat och kalium. Ät avokado i sallader eller med en skvätt citronsaft och lite salt.

Foto: Unsplash

Nästa bild
5. Järnrik mat

5. Järnrik mat

Att få i sig tillräckligt med järn är viktigt under graviditeten. Det som Vårdguiden kallar för “köttfaktorn” gör att järnet lättare tas upp i mat som kött, men om du främst får i dig järn från vegetarisk kost är quinoa, linser, torkad frukt and tofu bra alternativ. Som vi tidigare nämnt innehåller även bladgrönsaker som spenat och ruccola höga halter av järn.

Foto: Unsplash

Nästa bild
6. Yoghurt

6. Yoghurt

Yoghurt innehåller kalcium, som är bra för barnets växande skelett. Ät gärna yoghurten med superbären från punkt ett i vår lista, eller prova att ha den i smoothies.

Foto: Unsplash

Nästa bild
7. Lax

7. Lax

Fisk är något som man ofta hör att man ska se upp med lite grann när man är gravid, men faktum är att fisk innehåller många nyttiga ämnen som jod, selen, D-vitamin och omega-3-fett. Lax är ett bra val eftersom det innehåller höga halter av omega-3-fett, som är bra för utvecklingen av barnets ögon och hjärna. Se till att äta varierat av både fisk och skaldjur, 2-3 gånger i veckan av de säkra fisksorter som Livsmedelsverket rekommenderar.

Foto: Unsplash

Nästa bild
8. Nötter

8. Nötter

Nötter är en riktig supermat som innehåller bland annat magnesium, zink, antioxidanter och fibrer. Ät dem med yoghurt och bär till frukost eller som ett nyttigt snacks mellan måltider.

Foto: Unsplash

Nästa bild
9. Edamamebönor

9. Edamamebönor

Med sitt höga innehåll av protein, kalcium, folat och både A-vitamin och B-vitamin är edamamebönor ett bra val för dig som är gravid. Ät dem i en sallad, eller blanda dem med havssalt för ett gott och nyttigt mellanmål.

Foto: Unsplash

Nästa bild
10. Ägg

10. Ägg

Ägg är en utmärkt källa till protein och äggula innehåller dessutom ämnet kolin som främjar utvecklingen av ditt barns hjärna. Ät hårdkokta ägg i sallader eller till frukost – enkelt och gott!

Foto: Unsplash

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!