Meghan Trainor om surrogatbeslutet - mitt i nätkritiken: “Det är inget man ska viska om eller döma”
Meghan Trainor har nyligen välkomnat sitt tredje barn – men familjelyckan har också mötts av hård kritik online. Nu väljer artisten att öppet berätta om beslutet att använda surrogat och varför hon tycker att samtalet behöver bli mer nyanserat.

Den 18 januari föddes dottern Mikey Moon, som Meghan och maken Daryl Sabara fått via surrogat. Meghan och Daryl, som gifte sig 2018, är sedan tidigare föräldrar till sönerna Riley, 4, och Barry, 2 – båda barn som Meghan själv burit. Men efter tuffa graviditeter och förlossningar kändes beslutet tydligt den här gången.
– Det var inte vårt förstahandsval, men efter oändliga samtal med våra läkare var det här det säkraste sättet för oss att fortsätta växa som familj, säger Meghan i en intervju med People.

Läs även: Meghan Trainor har blivit trebarnsmamma – välkomnar dotter via surrogat!
“Alla familjer ser olika ut”
Meghan har varit tydlig med att hon vill normalisera samtalet kring surrogat.
– Surrogat är bara ännu ett vackert sätt att bygga familj. Det är inget man ska viska om eller döma. Det handlar om tillit, vetenskap, kärlek och teamwork, säger hon och fortsätter:
– Alla familjers resor ser olika ut – och alla är lika giltiga.
Kraftig kritik i sociala medier
Samtidigt har nyheten om dotterns födelse lett till en våg av negativitet i sociala medier. Det senaste året har Meghan återkommande hamnat i centrum för nätdebatter, där både hennes kropp, hälsa och personliga val ifrågasatts.
Kritiken kring surrogat har varit särskilt hård. Vissa menar att det handlar om klass och makt, andra ifrågasätter själva föräldraskapet eller hävdar att surrogat används av bekvämlighetsskäl.
Även en bild som Meghan delade på Instagram, där hon har hud-mot-hud-kontakt med sin nyfödda dotter, väckte starka reaktioner. Vissa användare ifrågasatte om hon ”har rätt” till skin-to-skin eftersom hon inte själv fött barnet – något som väckte ännu mer debatt i kommentarsfälten.

Samtidigt var många snabba med att försvara Meghan och påpeka att hud-mot-hud-kontakt är en medicinskt rekommenderad metod som används för barnets hälsa, trygghet och anknytning – oavsett hur barnet kommit till världen.
En nära relation till surrogaten
För Meghan själv är upplevelsen långt ifrån den bild som ibland målas upp online.
– Vår surrogat är en av de mest självutlämnande, starka och kärleksfulla personer jag någonsin mött. Vi kände oss så sammankopplade genom hela resan, berättar hon.
Hon beskriver processen som fylld av ömsesidig respekt, omtanke och ständig kontakt – och kallar det för livets största gåva.
Öppen om tidigare trauman
Meghan har tidigare varit mycket öppen med de svårigheter hon upplevt i samband med sina två första graviditeter. Efter sonen Rileys födelse utvecklade hon posttraumatisk stress, efter att han akut förts till neonatalavdelningen medan hon själv låg kvar på operationsbordet. Även tiden efter sonen Barrys födelse präglades av utmattning, ångest och fysisk påfrestning.
– Vi förväntas ofta bara gå vidare som om allt är okej efter att ha fått barn, har Meghan tidigare sagt.
– Jag vill dela min historia för att visa andra mammor att de inte är ensamma – och för att uppmuntra till att be om hjälp.
“Mina barn gör mig starkare”
Trots kritik och tuffa erfarenheter är det tydligt var Meghan står i dag.
– Mina barn har fått mig att vilja bli den bästa versionen av mig själv, säger hon.
Nu fokuserar Meghan och Daryl på tiden tillsammans som familj – och på att njuta av livet med sina tre barn. Ett nytt kapitel, byggt på kärlek, mod och ärlighet.
