instagram facebook pinterest youtube twitter mail sms whatsapp
mode

Le Pliage – därför älskar alla Longchamps kultförklarade väska

Av: Metro Mode

Från kungligheter till Hollywoodstjärnor – säg den som inte älskar Longchamps Le Pliage! Så här gick det till när den klassiska väskan vann över generation Z.

Foto: Longchamp

Det var tidigt 2000-tal och Juicy Coutures träningsoveraller i plysch prydde var och varannan kändis. De som inte hämtade stilinspiration från Britney Spears och Paris Hiltons färgglada outfits fann en betryggande kontrast i Kate Middletons mer tidlösa look, där en väska från ett visst franskt modehus ofta utgjorde själva kronan på verket.

Vi talar givetvis om Longchamps ikoniska Le Pliage!

Visa detta inlägg på Instagram

Ett inlägg delat av Dress Like a Duchess (@dresslikeaduchess)

Ikonisk – och praktisk

Le Pliage må vara starkt förknippad med tidigt 2000-tal men faktum är att den lanserades redan 1993.

Designern Philippe Cassegrain inspirerades av origami när han skapade den kultförklarade accessoaren, vars namn kommer från det franska ordet för “vika” (väskan går att vika ihop i fyra enkla steg, enligt brittiska Vogue).

Materialet är utvalt för sina praktiska egenskaper: medan väskans handtag och detaljer består av läder är resten tillverkat i nylontyg, vilket gör den både slittålig och lätt.

Idag kommer Le Pliage i mängder av färger och modeller. Den är en av världens mest sålda väskor och har blivit en favorit hos några av våra största kändisar såsom Amy Adams, Julia Roberts och Katie Holmes. Ett annat namnkunnigt fan är it-tjejen Alexa Chung, som har varit ansiktet utåt för märket i flera år.

Visa detta inlägg på Instagram

Ett inlägg delat av Alexa Chung (@alexachung)

Dök upp i Emily in Paris

Le Pliage har med andra ord lyckats med konststycket att bibehålla sin popularitet i tre decennier, och tack vare sociala medier har väskan – och dess efterkommande varianter – nu fått sig ett uppsving bland den yngre generationen.

Le Pliage har nämligen blivit en riktig snackis på TikTok, där den har utsetts till den ultimata “bokväskan” för studenter. Den har även pekats ut som den perfekta designväskan för “nybörjare” eftersom den kostar mindre än många andra designerväskor.

Visa detta inlägg på Instagram

Ett inlägg delat av natalia dyer (@nattyiceofficial)

Något som också har gjort att en ny generation fått upp ögonen för Le Pliage är modehusets samarbete med Netflix-stjärnor som India Amarteifio (känd från Bridgerton) och Natalia Dyer (Stranger Things).

Som grädde på moset dök modellen Le Pliage Filet bag (en nätväska med dubbla topphandtag och axelremmar) upp i säsong två av Emily in Paris – ett ytterst passande drag då modehuset grundades i just den franska huvudstaden!

Foto: Netflix

Annons
Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta. Läs mer Jag förstår