instagram facebook pinterest youtube twitter mail sms whatsapp
mode

Vårens modekampanjer bjöd inte på mycket mångfald

Av:

Sajten The Fashion Spot har undersökt 236 modekampanjer i vår för att se hur pass stor spridning det är när det kommer till mångfald. Resultatet visade att modebranschens kampanjer går i rätt riktning men fortfarande har en lång väg kvar.

 

The Fashion Spot undersökte 236 tryckta modekampanjer från den här våren. De har bland annat tittat på ålder och hudfärg samt efter transpersoner och plus-size modeller. Deras undersökning visade att 78,2 procent var vita modeller, vilket är 6,5 procent mindre än i höstas. Mörkhyade modeller var 8,3 procent och latinska modeller var 3,8 procent. Vilket är en dubblering sedan i höstas. Asiatiska modeller var 4 procent*. Överlag var vårens modekampanjer mer varierande än de varit tidigare säsonger vilket tyder på att det i alla fall går i rätt riktning. Märkena som varit sämst på att använda sig av modeller med en annan hudfärg var Versace, Saint Laurent, Forever 21 och Miu Miu. Calvin Klein var en av dem som använde sig av olika modeller, speciellt i deras kampanj #mycalvins.

 

Annons

Ett foto publicerat av Calvin Klein (@calvinklein)



 

När det gällde plus-size modeller var det bara i 6 kampanjer som de förekom och då oftast i kampanjer för märken med fokus på plus-size. Enda undantaget var märket Aerie som hade modeller i alla olika storlekar.

Ett foto publicerat av aerie (@aerie)



 

Spridning på ålder var också något som knappt förekom. De flesta kampanjer höll sig till yngre modeller. I Sverige uppmärksammades det när Åhlens i vår hade kampanjen “Gränslöst – har plagg en åldersgräns?” med äldre modeller, något som var väldigt uppskattat. Även transpersoner lös med sin frånvaro i vårens kampanjer och The Fashion Spots undersökning hittade inte en enda kampanj med en transperson i. Förhoppningsvis kommer modebranschen att satsa mer på mångfald och på så sätt representera hur världen faktiskt ser ut i dag.

 

*Undersökning hade ytterligare en kategori som benämndes som “other” som var 5,69 procent.

 

Följ MetroMode.se på Facebook – där kan du diskutera och kommentera våra artiklar.

 

Annons
Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta. Läs mer Jag förstår