Nöje

5 lögner flygvärdinnor drar för passagerare

Säkerhet, snacks och turbulens – det finns faktiskt ett flertal saker som flygvärdar och värdinnor regelbundet ljuger om. Här delar en flygvärd med sig av fem vanliga lögner som han drar på sitt jobb.

Foto: Unsplash

Oavsett vad som händer på ett flygplan så är flygvärdarna och värdinnorna alltid lika lugna och trevliga. Men även om det ingår i deras jobb att vara tillmötesgående så finns det ingen garanti för att de alltid menar det de säger – det berättar en flygvärd som går under namnet “Air Dan” på sajten Confessions of a Trolley Dolly.

1. “Jag kommer tillbaka så fort jag har mer information”

Dan medger att även om han försäkrar en passagerare om att han ska återkomma med information så gör han oftast inte det.

En av anledningarna till detta är att han oftast inte har några svar på varken tekniska eller meteorologiska frågor. En annan anledning är att han, i egenskap av flygvärd, ofta inte har tillgång den information som kunden efterfrågar:

“Den överarbetade och underbetalda besättningen är alltid de sista att få reda på saker, så det är verkligen ingen idé att fråga oss”, skriver han.

2. “Oroa dig inte, våra flygplan är helt säkra”

Även om flygplanet med största sannolikhet är helt säkert, medger Dan att kabinbesättningen inte kan garantera att allt kommer fungera perfekt och att inget kommer gå fel.

“Ignorera silvertejpen på vingen, den trasiga toaletten och handfatet i köket som hela tiden får stopp”, skämtar han och fortsätter:

“Var inte orolig när du upptäcker att det här flygplanet är nästan lika gammalt som Cher och har gjort fler mil än rymdfärjan. Våra ingenjörer är väldigt händiga med sina verktygslådor och kan utföra mirakel.”

3. “Vi har inget kvar av det där

Det kan vara irriterade att be om en dryck eller liknande, bara för att få höra att den har tagit slut. Men ibland är detta inte ens fallet, berättar Dan:

“Först och främst, det beror på vad du frågar mig om. Vi kanske fortfarande har det, men det kan vara i den andra vagnen eller någonstans i köket inlåst i ett skåp.”

“Så om du inte får mig på väldigt gott humör – vilket inte händer särskilt ofta – kommer jag inte att gå och kolla för din skull. Det är bättre att du helt enkelt väljer något annat.”

4.Detta är helt normalt

Det skulle vara väldigt oroande för passagerare om de frågade en flygvärdinna om ett ljud och fick svaret att de aldrig hört det förut. Det är därför kabinbesättningen alltid ler och säger att allt är som det ska.

“Om det är ett konstigt ljud så är det möjligt att vi aldrig hört det förut”, skriver Dan. “Om det är en konstig lukt, kanske vi aldrig har känt den förut. Och om det är väldigt kraftig turbulens så är det förmodligen det värsta vi också varit med om. Men oavsett hur rädda vi är så sviktar vårt perfekta, vita leenden aldrig.”

5. “Jag beklagar”

Flygpersonal ber ofta om ursäkt för saker som inte är deras fel – endast för att det får passagerarna att må bättre.

Källa: The Sun

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!