Christian von Koenigseggs Sommarprat 2022 – om hur det omöjliga blev möjligt
Christian von Koenigsegg är visionären för, och grundaren av, Koenigsegg. I sitt sommarprat berättar han om hur passionen för bilar startade och hur idén väcktes om att bygga sin egen bil redan vid 6 års ålder. Här är Christian von Koenigsegg berättelse om hur det gick till att skapa sportbilsmärket som bär hans namn.
Flåklypa Grand Prix
Passionen för bilar startade redan vid vid 6 års ålder för Christian Koeningsegg, när hans far tog honom på bio för att se den tecknade norska barnfilmen Flåklypa Grand Prix, från 1975, som f.ö är Norges största biosuccé genom tiderna. (Finns hos Apple TV)
“Jag blev förtrollad av den vackra musiken, de fantasieggande och handgjorda animeringarna, och storyn – vilken story. Cykelreparatör Reodor Felgen skapar ett uppfinningrikt fartmonster till racerbil på en liten fjälltopp med sina två medarbetare, en hackspett och en igelkott. Finansierat av en arabisk oljeshejk, som ovanpå allt råkade campa på fjället i sitt beduintält. Reodor körde sin hemmabyggda skapelse Il Tempo Gigante hjälteaktigt till vinst i ett lemanliknande lopp på hembränt biobränsle mot bilar som såg ut som Ferrarri och Porsches senaste tävlingsmodeller”, berättar Christian Koeningsegg.
Drömmen om att bygga egna bilar
Där och då väcktes drömmen om att en gång bygga sin egen bil.
Efter Flåklypa ritade han bilar varje dag, köpte biltidningar för sin veckopeng och lusläste Teknikens Värld och Automobil från pärm till pärm, om och om igen. På kvällarna gissade han vilka bilar som åkte förbi utanför, bara genom att lyssna på ljudet.
Redan som tioåring gjorde han anteckningar om vad han gillade och inte gillade hos bilarna han såg – “snygg backspegel, fiffig gummilist, snygga hjulmuttrar”.
Grundade Koenigsegg Automotive
22 år gammal grundade han Koenigsegg Automotive – en av världens snabbaste sportbilar.
“Med knappa resurser, utan tidigare erfarenhet, i ett land som till skillnad från t ex Italien, Tyskland eller England, inte är känt för att tillverka sportbilar, med ambitionen att göra den bästa bilen i världen, i en bransch där det inte fanns några som helst framgångsrika start-ups de senaste 50 åren – så var jag inte dummare än att jag förstod att man skulle skratta åt mina drömmar” berättar Christian Koeningsegg.
“Men det var också en del av drivkraften – att bevisa för alla – och mig själv – att det spelar ingen roll vem du är och var du kommer ifrån – om du som människa gör allt du kan – varje dag. Och om du har lite tid på dig – jag var ju bara 22 år – så kan du göra vad som helst”, fortsätter han
Koenigsegg CC8S blev företagets första bilmodell år 2002 och satte Guinness-rekord för världens i hästkrafter starkaste produktionsbil. Därefter följde många fler rekord genom åren.
Berättar om drivkraften
Christian Koeningsegg berättar att han har en grundtanke som följt honom genom livet.
“En matematisk ekvation går alltid att vända på – att köra baklänges så att säga – den är lika sann och korrekt åt båda håll. En av mina enklaste och tydligaste drivkrafter i livet har varit en ekvation i ord. Jag tänkte: Det är inte slut förrän man ger upp. Det vet ju alla. Men om jag då ser detta talesätt som en ekvation och vänder på det – så blir det ju Ger man aldrig upp, så är det aldrig slut. Det var en skön insikt att ha – en trygghet – i en omöjlig uppgift. Det går ju inte att misslyckas om man aldrig ger upp! Det är grunden! Det måste ju vara sant!”