Hälften av alla svenskar kan tänka sig begagnade julklappar – här är de mest populära köpen
Julen ska vara en härlig tid fylld av trevligt umgänge, god mat och kanske några klappar under granen. Men många upplever snarare en konsumtionshets än rofylld familjetid, något som Tradera och föreningen Medveten Konsumtion vill belysa genom en ny undersökning och kampanj.
Många av oss svenskar har tröttnat på överdriven konsumtion, speciellt i samband med julhandeln. Det visar en ny YouGov-undersökning där en tredjedel av de drygt 1000 medverkande anser att julhandeln känns som ett stressande och osunt avslut på året. Undersökningen är genomförd på uppdrag av Tradera som även har tittat på hur vi ställer oss till att ge begagnade klappar. Positivt skulle det visa sig! Trettiofyra procent av oss svenskar är mer benägna att köpa begagnade julklappar idag än för fem år sedan, något som är bra för såväl plånboken, hälsan och miljön.
I och med att julhandeln drar igång lanserar föreningen Medveten Konsumtion sin nya kampanj ”Inget NYP i jul” som uppmuntrar konsumenter att inte handla NYProduktion utan att istället börja anamma mer hållbara konsumtionsmönster.
– Svenskarnas konsumtionsvanor idag är ekologiskt ohållbara, men det positiva är att det här går att göra någonting åt och det är upp till var och en att ändra på det. Jag uppmuntrar verkligen alla att nu – under den tiden på året då vi konsumerar som allra mest – välja icke NYProducerade varor eller tjänster, säger Alexandra Davidsson, Generalsekreterare Medveten Konsumtion, i ett pressmeddelande.
Funderar du på att skanna av andrahandsmarknaden inför årets julshopping? Tradera har sammanställt en topplista över saker vi kan tänka oss att ge bort second hand, inte helt oväntat ligger samlarsaker som vinylskivor och frimärken i topp. Tv-spel, böcker och leksaker är andra favoriter.
Det här väljer vi helst att ge bort – om vi köper begagnade julklappar
1. Samlarsaker (till exempel vinylskivor och frimärken) – 62%
2. Media (tv-spel, serietidningar, böcker) – 37%
3. Leksaker – 37%
4. Accessoarer (smycken, hårprylar, skärp, väskor) – 29%
5. Hemelektronik (TV, stereo, köksmaskiner) – 22%
6. Märkeskläder – 20%
7. Sportprylar (skor, benskydd, bollar) – 18%