Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Nöje

HEJA Frida ”Trendenser” Ramstedt som lyfter sexismen i inredningsvärlden

I samband med att hashtaggen #metoo har en debatt väckts till liv där vi äntligen börjar uppmärksamma vardagssexism. Inredningsbloggaren Frida ”Trendenser” Ramstedt tycker det är dags att vi ser över inredningsbranschen för hur är det egentligen med sexualisering och objektifiering av kvinnan i inredningen?

sexism-inredning-rekalmFoto: Dirty Linen/ Alicej.se 

I sitt inlägg skriver Frida Ramstedt att det är dags att vi börjar rannsaka oss själva och tar en titt på hur vår inredning ser ut i dagens samhälle.

”Hur ser det ut på väggarna? Bilder på halvnakna tjejer som visar tuttarna eller rumpan eller tittar in i kameran med sug i blick är mer regel än undantag. Det är inga konstigheter. Det är fotokonst.”, skriver hon i inlägget.

Det hon främst reagerar på är hur det kommer sig att en sexualiserande reklamkampanj kan skapa ramaskri och debatt när det handlar om bilar men kan gå obemärkt förbi när det handlar om inredning. I inlägget tar hon upp exempel på kampanjbilder från svenska bäddföretaget Dirty Linen. Den svartvita bilden som är från deras SS15-kampanj visar en kvinna ligga, till synes naken, på en täcke i en soffa.

” Kunde varit en sida i Slitz?”, skriver hon.

Foto: Dirty Linen

Hennes inlägg har kommenterats flitigt och hyllas för att hon tog upp ämnet. I kommentarerna dyker det upp fler exempel på sexualiserande inredningskampanjer. En läsare tar upp svenska mattföretaget Layered.

”Eller svenska exemplet Layered som sålde mattor genom att fota mattan tillsammans med stora tavlor av nakna kvinnor (det var inget snack om vad blickfånget var i den bilden och… tja, det var inte mattan). ”, skriver läsaren Karin.

Foto: Layered

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!