Nöje

Nu svarar Acne på Mia Skäringers kritik: “Vi har uppenbart inte lyckats”

I går publicerade Mia Skäringer ett mejl som hon och poddkollegan Anna Mannheimer skickat till Acne där de kritiserade märkets val av modeller. Nu har hon publicerat svaret de fick från Acne.

Foto: @miaskaringerlazar/Acne

I inlägget som fått över 30 tusen gillamarkeringar skriver hon bland annat att “flera av flickorna – kvinnorna ser sjuka ut. Antingen är de 13 år eller så är de vuxna och skapta mycket smala, men blekpudrade och stajlade i en slags håglös ‘knarklook’”.

Deras mejl har hyllats och fått mängder av positiva kommentarer från följare som håller med om att idealen måste förändras. Vi har alla väntat med spänning på svaret från Acne och nu har Mia Skäringer publicerat märkets mejl på Instagram.

“Jag beklagar att ni har haft en negativ upplevelse på vår hemsida. Vår policy är att aldrig jobba med minderåriga eller icke hälsosamma modeller och vår ambition är alltid att visa mångfald och sundhet samt att uppvisa våra produkter på ett bra sätt.”, skriver det i mejlet.

Acne fortsätter och skriver att de kommer ta till sig kritiken för att bli bättre i framtida fotograferingar och projekt.

“Vi har uppenbart inte lyckats i detta fall och kommer att använda lärdomarna samt den input vi nu får”

I inlägget på Instagram skriver Mia Skäringer att Acne har tagit bort en av bilderna med de starkaste sjukdomsflörten. Vidare i inlägget tar hon upp problematiken med kroppsidealen i modebranschen.

“Jag funderar på hur det hade känts om modevärlden flirtat med en annan sjukdom på samma sätt. Hur vi reagerat. Vi har helt enkelt vant oss och behöver vakna.”

Även det här inlägget som bara har legat ute några timmar har fått massor av positiva kommentarer och gillamarkeringar. Följarna skriver bland annat att de tackar Anna och Mia för att de tar den här kampen och för att de är riktiga förebilder.

Svar från Acne. ( och en av bilderna med starkaste sjukdomsflörten borttagen) Det handlar inte om att vara tjock eller smal. Ingenting handlar om den enskilda modellen/erna utan om hur klädföretaget på ett enformigt och utstuderat sätt kommunicerar i bild med oss köpare. Det handlar om att representera flera olika kroppar. Och när det blir enkom åt det ena hållet, och på det ena hållets yttersta kant och dessutom förstärks via styling och oversize då sänder det riktigt dåliga signaler. Jag funderar på hur det hade känts om modevärlden flirtat med en annan sjukdom på samma sätt. Hur vi reagerat. Vi har helt enkelt vant oss och behöver vakna. I Frankrike (modets centrum) är näst vanligaste dödsorsaken efter trafikolyckor anorexi/ätstörningar (ålder 15-24) Det vore löjligt å förneka sambandet…Ja ja vi må gagga ut i evigheternas rymd om detta och kanske skrevs svaret över en drink på flygplanet bort eller hem .. kanske händer ingenting men vi gör det ändå. För vi står inte ut annars. #skäringermannheimer

A post shared by Mia Skäringer Lázár (@miaskaringerlazar) on

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!