Toastmaster på bröllop – 6 saker som höjer nivån
Er huvuduppgift som toastmaster på ett bröllop är att presentera tal och framföra eventuella telegram. Ni ska få brudparets viktigaste dag att flyta så smidigt som möjligt men också sticka ut från mängden.
Här listar vi sex saker som kommer att göra skillnad och höja ribban – på bröllopet.
1. Kicka igång festen med stil
Efter att ni hälsat alla välkomna, visat var toaletter och nödutgångar är gäller det att jobba upp stämningen snabbt. Det gör ni enkelt genom att be gästerna titta under stolen. Där har ni tidigare placerat ut en liten påse med valfritt smått och gott med en enda uppgift: bana vägen för fest! Förslag på saker i påsen kan vara små maracas, en liten jelly-shot, tomtebloss och liknande. När gästerna tar upp påsen så sätter ni igång en festlig låt som “Samba rio de janeiro” eller liknande och tar initiativet till ett sambatåg.
2. Bjud på er själva
Festen blir så mycket roligare om ni bjuder på er själva. Det värsta som finns är en fest där ingen har kul och som är långtråkig. Är paret fotbollsgalna? Varför inte klä ut er till fotbollsdomare. Eller förbered en sketch där ni spelar upp hur paret träffades. Lägg ner tid på ert uppträdande och var inte rädda för att driva med brudparet. Både brudparet och gästerna kommer uppskatta det och det kommer bli en fest alla kommer minnas.
3. Skapa lekfull stämning
Skoleken är ett strålande exempel. Leken går ut på att brudparet sitter på två stolar med ryggarna mot varandra. Paret ska sedan ta av sig sina skor och hålla en av sina egna i ena handen och en av den andres i den andra. Ni som toastmasters har sedan till uppgift att säga ett antal påståenden om paret som “svarar” genom att lyfta den sko som påståendet passar bäst på. Exempel är “vem är bäst på att göra drinkar” eller “vem är roligast”. Leken brukar framkalla en hel del skratt och vara rolig för alla inblandade.
4. Planera in överraskningsmoment
Det är de små sakerna som gör skillnad. Tejpa en tändare under bordet vid varje plats och släck helt plötsligt ner allt ljus i lokalen. Be gästerna ta fram tändaren och börja samtidigt spela en riktig powerballad. Gärna en som ni vet att brudparet gillar. Ställ er sedan upp på stolen och tänd tändaren (för att få alla andra att göra samma sak). Snart har ni skapat ett eldhav av ljuspunkter som rör sig i takt till musiken runt om brudparet som fortfarande sitter ner. För bäst effekt: välj en låt ALLA kan och vill sjunga med i.
5. Gör något personligt för brudparet
Köp en god flaska vin (som bara blir bättre ju längre det lagras), en vacker trälåda att lägga flaskan i och lappar att skriva på. Under bröllopskvällen får alla gäster skriva en hälsning till brudparet och lägga den i lådan. Efter festen spikar ni ihop lådan och överlämnar till brudparet, som uppmanas att öppna den på sin femåriga bröllopsdag (eller ettåriga, ni bestämmer) för att få ta del av hälsningarna över några glas vin. Ett fint sätt att fortsätta fira kärleken och att förlänga den härliga känslan från bröllopet.
6. Ladda upp för ett pampigt avslut
Skriv en personlig text om brudparet till den instrumentella låten (och pampiga klassikern) “Pomp and circumstances” som du hittar på Spotify. Sjung första versen själva och dela sedan ut en påse till varje bord som ni fyllt med tomtebloss, confetti, flaggor och serpentiner. I påsen ligger även texten på resten av låten som ni avslutar tillsammans (gärna på stolarna) samtidigt som tomteblossen sprakar, serpentinerna susar genom rummet och flaggorna går varma.
Tips: Det finns ett naturligt stycke mitt i låten av “Pomp and circumstances” då melodin går mycket snabbare än vanligt. Då finns det gott om tid att springa runt och dela ut påsarna.