Amanda bad om att toppa håret – frisören klippte av över 30 centimeter: “Fick mitt livs chock”
De flesta har någon gång lämnat frisörsalongen med håret lite kortare än planerat. Men för Amanda Macintosh blev frisörbesöket en betydligt större chock än så.

Den 42-åriga sjukvårdsanställda från Norwich i England säger att hon endast bad om att toppa håret några centimeter – men gick därifrån med över 30 centimeter kortare hår.
– Jag älskade mitt långa hår, säger hon till Daily Mirror.

“Jag sa tydligt att jag bara ville toppa”
Amanda berättar att hon bokade en vanlig tvätt, klippning och styling på salongen Crop Shop i centrala Norwich. Innan frisören började ska hon tydligt ha förklarat att hon ville behålla längden.
– Jag sa att frisören kanske tyckte att mitt hår behövde klippas mer, men att jag specifikt bara ville toppa det eftersom jag älskar att ha långt hår, säger hon.
Enligt Amanda handlade det om en eller två centimeter.
Men under klippningen började hon känna att något inte stämde.
– Jag sa till henne att det såg väldigt kort ut och då vände hon stolen så att jag inte längre såg mig själv i spegeln, berättar hon.

“En enorm hög med hår låg på golvet”
Efter hårtvätten i en annan del av salongen kom Amanda tillbaka till stolen – och det var då hon insåg omfattningen av klippningen.
– Jag fick mitt livs chock. Det låg en enorm hög med hår på golvet, säger hon.
Amanda uppskattar att frisören klippte av omkring 14 inches, vilket motsvarar drygt 35 centimeter.
Hon berättar att hon började gråta direkt efter besöket och kontaktade salongen mindre än en timme senare för att klaga.
“Mitt hår var som en trygghet”
För Amanda handlade det inte bara om en frisyr – håret hade också ett stort känslomässigt värde.
– Mitt hår var som en trygghetsfilt för mig, säger hon.
Hon berättar att hon nu känner sig osäker på att gå till jobbet med håret utsläppt och att hon sällan går till frisören eftersom hon är rädd om sitt hår.
– Jag har inte tusentals kronor att lägga på att försöka fixa det här.

Salongens svar väcker reaktioner
Efter att Amanda både ringt salongen och delat sin upplevelse på Facebook erbjöd salongen henne en gratis klippning.
– Men jag har ju inget hår kvar att klippa, säger hon ironiskt.
Salongens manager Stuart Stott beskriver situationen som ett “missförstånd” och säger att detta är den enda klagomålet de fått under året.
– Vi är inte här för att göra motsatsen till vad kunderna vill, säger han till Daily Mirror.
Han menar också att Amanda borde ha sagt ifrån tidigare under klippningen om hon var missnöjd.
Men efter att Amanda delat sin historia på sociala medier säger hon att hundratals personer hört av sig och berättat om liknande upplevelser.
Och kommentarsfältet är minst sagt fyllt av människor som känner igen sig i skräcken: att gå till frisören för en liten toppning – och lämna salongen med en helt ny frisyr.