Caia Cosmetics höjde priserna innan sommarrean - kunderna rasar: ”Känner oss lurade”
Det svenska skönhetsföretaget Caia Cosmetics, grundat av influencern Bianca Ingrosso, har hamnat i blåsväder efter att kunder upptäckt att priserna höjdes kort innan sommarrean. På sociala medier uttrycker många sin besvikelse och menar att de känner sig lurade.

Prishöjning inför rean väcker starka reaktioner
Flera trogna kunder uppmärksammade att ordinarie priser på populära produkter höjdes med mellan 10 och 20 procent bara dagar innan sommarrean drog igång. När rean sedan annonserades med lockande rabatter på exempelvis ”30 % på hela sortimentet”, insåg många att den faktiska rabatten var betydligt lägre än den framstod som.
På plattformar som TikTok, Instagram och Facebook har kritiken vuxit lavinartat. Flera inlägg har fått tusentals likes och kommentarer från besvikna kunder som upplever att Caia försökt vilseleda dem.
“Jag har följt Caia sedan starten och alltid älskat deras produkter, men nu känner jag mig riktigt besviken. Att höja priserna precis innan rean känns så fult. Det är som att vi blir förda bakom ljuset”, skriver en användare på Instagram.
”Känns oärligt”
I kommentarsfält och diskussionsforum uttrycker kunder frustration över att rean inte känns äkta. En kund jämförde sitt kvitto från en tidigare beställning och kunde konstatera att en foundation som tidigare kostat 395 kronor nu låg på 439 kronor – innan rean.
“Det känns oärligt. Det är klart att företag har rätt att justera sina priser, men att göra det precis innan en stor kampanj känns medvetet och respektlöst mot kunderna”, säger en annan kund till Aftonbladet.
Caia: ”Vi följer prissättningspraxis”
Caia Cosmetics har via sina sociala medier kommenterat kritiken och menar att prishöjningen är en följd av ökade produktionskostnader och inflation.
“Vi har den 12 maj i år genomfört en prisjustering på delar av vårt sortiment, vilket är ett resultat av ökade kostnader för bland annat frakt och råvaror. Prisjusteringen möjliggör att vi fortsatt kan erbjuda högkvalitativa produkter med noggrant utvalda ingredienser.
Det överstrukna priset på hemsidan är vårt ordinarie pris sedan i våras, och den rabatt som syns just nu är en del av vår pågående Sale. Kampanjen är helt fristående från prisjusteringen.”
Kunder hotar att bojkotta
Trots företagets försvar är många kunder fortsatt kritiska och flera uttrycker att de överväger att sluta handla från Caia.
“Jag älskade varumärket för att det kändes genuint, men nu känns det bara girigt”, säger en användare på TikTok.
Flera konsumenter menar att de istället kommer välja andra varumärken som de upplever är mer transparenta och rättvisa i sin prissättning.
Konsumentverket: ”Gränsfall till vilseledande”
Enligt Konsumentverket kan det vara problematiskt om företag höjer priser kort innan en rea. Enligt marknadsföringslagen ska en rabatt baseras på det lägsta priset som använts under de senaste 30 dagarna.
“Om det stämmer att priser höjts precis innan rean kan det vara ett brott mot lagen om vilseledande prissättning. Det är något vi tittar på om vi får in anmälningar”, säger en talesperson från Konsumentverket.
Fallet med Caia Cosmetics är ännu ett exempel på hur transparent prissättning blivit en het fråga i dagens digitala och uppkopplade konsumentlandskap. Kunder är snabbare än någonsin på att upptäcka och dela med sig av missnöje – och för företag som bygger på influencer-marknadsföring kan förtroendekriser snabbt växa till en storm.