Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Skönhet

Chanel sågas för sin julkalender – tar bort sitt konto på TikTok

Chanels dyra skönhetskalender har fått folk att rasa på TikTok – men istället för att bemöta kritiken har modehuset nu stängt ned sitt konto på plattformen.

Foto: Chanel

När det franska modehuset Chanel beskrev sin julkalender som “En kalender som ingen annan” på sin hemsida var det förmodligen inte den senaste veckans kontroverser de hade i åtanke. Liksom kalendern från Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics har Chanels skönhetskalender kritiserats för att inte vara värd sitt pris.

En av de dyraste på marknaden

Caia Cosmetics skönhetskalender har sedan lanseringen mottagit flertalet anmälningar till Konsumentverket då flera personer ansett att dess innehåll inte är värt priset på 1 795 kronor. Nu har Chanels julkalender mottagit liknande kritik.

Med sitt pris på 8 105 svenska kronor är Chanels kalender en av de dyraste på marknaden. TikTok-influencern Elise Harmon, hemmahörande i Kalifornien, bestämde sig för att recensera kalenderns innehåll i en rad videor som nu har blivit virala.

“Liknar en plastkapsyl”

Harmons första så kallade “unboxing”-video med kalendern har i skrivande stund 15,2 miljoner visningar, och detta av goda anledningar: när Harmon öppnar den första luckan i skönhetskalendern som hon har betalat över 800 amerikanska dollar för innehåller den – klistermärken.

“Klistermärken? Det här måste vara ett skämt!” utbrister Harmon i videon. Men besvikelserna slutar inte där. Bakom andra luckor döljer det sig bland annat bokmärken, en liten tygpåse påse Chanels logga på, ett armband som Harmon säger påminner henne om en plastkapsyl, och ännu fler klistermärken.

Stängde sitt konto

Kalendern innehåller några mer värdefulla produkter, som ett rött läppstift och nagellack, men många anser att dessa inte rättfärdigar det höga priset. Istället för att bemöta kritiken har Chanel nu stängt ned sitt konto på TikTok, men detta hindrar inte Harmons följare från att kritisera modehuset för sin kalender:

“Hur kommer de undan med det?” frågar en följare.

“Jag skulle begära pengarna tillbaka om jag vore du”, säger en annan följare. “Det där är bokstavligen värt typ 5 dollar.”

Källa: Metro

Foto: TikTok @eliseharmon

Nästa bild

Foto: TikTok @eliseharmon

Nästa bild

Foto: TikTok @eliseharmon

Nästa bild

Foto: TikTok @eliseharmon

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!