Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Skönhet

Äntligen slutar det stora skönhets-företaget med retuscherade bilder

Året är 2019 och fortfarande ser vi photoshopade-bilder i många av de stora skönhetsföretagens kampanjer. När ska det vara dags att inse att det vackraste som finns är det naturliga?  Födelsemärken, pigmentfläckar eller bristningar, det är det som gör oss unika.

Foto: Unspalsh

Vi har nog alla tröttnat på retuschera bilder som ger oss en orealistisk uppfattning om vad olika skönhetsprodukter ska kunna göra med våra ansikten. Nu har även den amerikanska apotekskedjan CVS som är ett av landets största sminkåterförsäljare, märkt av det och därför tagit beslutet att sluta använda bilder som gått via Photoshop. Kedjan hoppas nu också  kunna inspirera andra företag att göra detsamma.

– Som kvinna, mamma och försäljningschef över ett företag där majoriteten är kvinnor. Har jag insett att vi har skyldighet att tänka på vilket meddelande vi sänder ut till våra kunder varje dag, säger Helena Foulkes, chef över företaget och forsätter:

– Det finns en kopplingen mellan orealistiska kroppsbilder och negativa hälsoeffekter, särskilt hos flickor och unga kvinnor. Som ett värderingsstyrt företag strävar vi efter att göra vårt bästa för att försäkra alla meddelanden vi skickar till våra kunder, speglar vårt syfte att hjälpa människor på deras väg till bättre hälsa, säger hon.

För att uppnå detta har nu företaget valt att förbjuda alla redigerade bilder i sin marknadsföring. Både i reklamkampanjer, via sin hemsidan och i sociala medier. Vilket grymt initiativ, detta hoppas vi verkligen att fler kedjor hakar på.

Källa: Independent

Exempel på före och efter retuschering

Exempel på före och efter retuschering

Nästa bild
Exempel på före och efter retuschering

Exempel på före och efter retuschering

Nästa bild
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!