Äntligen slutar det stora skönhets-företaget med retuscherade bilder
Året är 2019 och fortfarande ser vi photoshopade-bilder i många av de stora skönhetsföretagens kampanjer. När ska det vara dags att inse att det vackraste som finns är det naturliga? Födelsemärken, pigmentfläckar eller bristningar, det är det som gör oss unika.
Vi har nog alla tröttnat på retuschera bilder som ger oss en orealistisk uppfattning om vad olika skönhetsprodukter ska kunna göra med våra ansikten. Nu har även den amerikanska apotekskedjan CVS som är ett av landets största sminkåterförsäljare, märkt av det och därför tagit beslutet att sluta använda bilder som gått via Photoshop. Kedjan hoppas nu också kunna inspirera andra företag att göra detsamma.
– Det finns en kopplingen mellan orealistiska kroppsbilder och negativa hälsoeffekter, särskilt hos flickor och unga kvinnor. Som ett värderingsstyrt företag strävar vi efter att göra vårt bästa för att försäkra alla meddelanden vi skickar till våra kunder, speglar vårt syfte att hjälpa människor på deras väg till bättre hälsa, säger hon.
Källa: Independent