Snart kommer Kappahls kunder enkelt kunna veta var och hur deras plagg är producerade, från odling till färdigsytt plagg. Som en del i sin satsning på hållbarhet i alla led inleder Kappahl ett samarbete med indisk-svenska TrusTrace genom en strategisk investering för att kunna spåra och mäta hela leverantörskedjan. Med verktyget blir det möjligt för kunderna att göra mer informerade och hållbara val och lättare se vad man får för pengarna.
– För Kappahl är det viktigt att vara ett transparent företag och vi vill göra det enkelt för våra kunder att göra medvetna och hållbara val. Kunden ska få så detaljerad information som möjligt för att snabbt veta vad det är man har köpt, säger Kappahls vd Elisabeth Peregi.
Med den digitala plattformen TrusTrace får Kappahl verktygen att på ett effektivt sätt hantera hållbarhetsdata för de cirka 40 miljoner plagg som säljs varje år. Med TrusTrace kan man visa var och hur plaggen är producerade, tack vare sparade hållbarhetsdata om fibertillverkning, garn, var tyget är vävt, tryckt, färgat och till slut sytt. Resultatet kan sedan slås ihop för att ge en samlad bild av plaggets värden, och genom verktyget kan informationen kommuniceras på ett enkelt och tillgängligt sätt för kunden.
Spårning och mätning av datan kring plaggen, alltifrån var bomullen har odlats till var det är sytt, kommer att ske gradvis. Målet är att det 2025 är möjligt för kunderna att se alla led i tillverkningsprocessen för samtliga Kappahl-plagg. Dock kan kunder redan nu få information om på vilken fabrik plaggen inom varumärket Minories är tillverkat. Nästa höst planeras hela leverantörskedjan presenteras på alla jeans via QR-kod som länkar till information på hemsidan och i butik kan personalen hjälpa kunderna att hitta information om plagget i Kappahls onlineshop.