Nöje

Bianca Ingrosso granskas av Konsumentverket igen – brott mot marknadsföringslagen

Konsumentverket har inlett en ny granskning av Bianca Ingrosso, skriver Aftonbladet.
Redan 2022 påpekade Konsumentverket hur Ingrosso (30) märkte reklam i sociala medier. De ansåg att hon bröt mot marknadsföringslagen genom att inte tydligt markera att inlägg på sociala medier var reklam.

Foto: Instagram @biancaingrosso

Aftonbladet skriver vidare att Reklamombudsmannen vid flera tillfällen tidigare har fällt influencern för bland annat bristande reklamidentifiering.
Trots detta har Ingrosso fortsatt att publicera liknande inlägg.

Även Resumé rapporterar att en ny granskning av influencerns och entreprenörens marknadsföring i sociala medier nu inleds.
Enligt magasinet är detta tredje gången sedan 2021 som Bianca Ingrosso får kritik för bristande reklamidentifiering.

Vidare skriver de att Konsumentverket pekar på flera inlägg där sminkprodukter från Caia Cosmetics, företaget där Ingrosso är delägare, har marknadsförts utan tydlig annonsmärkning. Detsamma gäller produkter från syskonen Ingrossos gemensamma livsmedelsmärke Mino Market.

Trots tidigare kritik och tillsyn har liknande inlägg fortsatt att publiceras av Ingrosso. Detta har lett till att myndigheterna nu vidtar ytterligare åtgärder.

Ingrossos olika företag har fram till den 14 mars på sig att svara på anmärkningarna. Om Konsumentombudsmannen bedömer lagbrotten som tillräckligt allvarliga kan ärendet tas vidare till domstol.

“Eftersom detta handlar om en upprepad överträdelse kommer Konsumentverket att lämna ärendet till Konsumentombudsmannen (KO), som sedan avgör om det ska vidtas rättsliga åtgärder. Bianca Ingrosso AB har nu möjlighet att yttra sig om innehållet i tillsynsbrevet innan ärendet förs vidare,” skriver Konsumentverket i ett mejl till Aftonbladet.

Bianca Ingrosso har ännu inte kommenterat den pågående granskningen.

Matilda Djerf granskades

Även Matilda Djerf har varit föremål för Konsumentverkets granskning. I oktober förra året svarade hon Konsumentverket via sina advokater.

“Det är naturligt att hon förekommer med Djerf avenues produkter även i inlägg av mer privat karaktär, eftersom hon helt enkelt använder plaggen i vardagen”.
Samtidigt kan hon “förstå att inläggen (…) skulle kunna uppfattas som marknadsföring av Djerf avenues produkter. Detta gäller särskilt eftersom Djerf avenue, som Konsumentverket påpekar, omnämns i inläggen på så sätt att bilderna antingen innehåller taggen ’djerfavenue’ eller omnämner @djerfavenue.“

”I efterhand inser Matilda Djerf, vid närmare eftertanke, att taggarna/omnämnandet – och möjligen i vissa fall även bildens komposition – riskerar att ge inläggen en kommersiell karaktär.”

I detta fall nöjde sig Konsumentverket med svaret och ärendet avslutades.

Reklam kan ha en negativ inverkan på hur innehåll uppfattas

I en video på YouTube från oktober 2024 menar Ingrosso att just ordet “reklam” kan ha en negativ inverkan på hur innehåll uppfattas av följare – hon påpekar även att Matilda Djerf sällan använder det:

“Typ som Matilda Djerf som inte heller lägger upp att det är reklam, då känns det inte som reklam. Det känns inte lika jobbigt att se,” säger hon i videon.

1 / 1

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!