Sabrina Carpenter befinner sig för tillfället i Sverige som en del av sin ”Sweet n’ short”-turné. Den som knipit en biljett till fredagens spelning på Avicii Arena i Stockholm kan räkna med att se flera fans iförda egna tolkningar av stjärnans stil och scenkläder – ett fenomen som kallas “Fandom Fashion”.

När Taylor Swift kom till Sverige i fjol rusade försäljningen av strass, glitter och pärlor tack vare konsertbesökare som ville skapa outfits inspirerade av den amerikanska sångerskan. Nu visar det sig att Sabrina Carpenters Sverigebesök har haft en liknande effekt.
Uppsving för miniklänningar och hårrosetter
Ny shoppingdata från Klarna visar en ökning av olika plagg och accessoarer förknippade med Carpenter (som bland annat ligger bakom fjolårets sommarplåga “Espresso”). Stilen kallas för “Brinacore” och kan beskrivas som lekfull, feminin och vintage.
Enligt Klarna har man under mars månad noterat en markant ökning i köp av följande produkter (jämfört med samma månad förra året):
- Babydoll klänningar +200 %
- Ballerinaskor +56 %
- Hårrosetter +220 %
- Korsettoppar +31%
- Hjärtformade solglasögon +31 %
- Knähöga stövlar +94 %
- Platåstövletter +78 %
- Miniklänningar +103 %
- Minikjolar +113 %
- Pläterade minikjolar +166 %
- Strasstenar +125 %
- Spetstoppar +109 %
- Stay-ups +44 %
- Vita stövletter + 408 %
“Handlar inte bara om musiken längre”
Karin Haglund, Klarnas expert på konsumentbeteende, berättar att fansen klär sig som sina idoler för att förstärka konsertupplevelsen:
“Vi ser att fansen välkomnar Sabrina Carpenters estetik med öppna armar, från rosetter och pläterade kjolar till vita stövletter och hjärtformade solglasögon. Det visar hur stor inverkan popkultur har på mode och shopping. Att klä upp sig inför en konsert handlar inte bara om musiken längre – det är också ett sätt att uttrycka sin stil och vara del av något större, direkt från stunden när du kliver in på arenan”, säger hon i ett pressmeddelande.