Hon har förvandlat gatan till världens trendhav och sitt eget namn till ett varumärke. Samtidigt fortsätter Anna Dello Russo att skapa rubriker med sina galna outfits. Den 4 oktober landar stilikonenes accessoarkollektion för H&M i butik världen över. “Bling Bling har djupa terapeutiska krafter”, säger hon i en exklusiv intervju med Metro Mode.
Frukthattar, klackar som aldrig tycks ta slut och färg, färg, färg. Med sina kreativa klädval skapar Anna dello Russo, editor-at-large och kreativ konsult för japanska Vogue, en alternativ verklighet. “Det finns inga regler när jag sätter ihop en outfit”, säger hon i en exklusiv intervju med Metro Mode. Som 12-åring kom hon till skolan med en matchande samling skapelser från det exklusiva italienska modehuset Fendi: plånbok, handväska, paraply. Hennes klasskompisar skrattade, men för den egensinniga stilikonen är mode hundra procent allvar. Det är därför termostaten i hennes hem alltid står på 15 grader ”kläderna måste vara kalla”, har hon förklarat för New York Magazine. Det är därför hon har en extra lägenhet åt sin enorma samling pret-à-porter-kläder
HENNES POJKVÄN FÅR INTE PLATS, på grund av kläderna, berättade hon 2010. Det är därför hon byter outfit minst två gånger per dag under modeveckorna Tog de en bild? Då kan jag inte bära det igen, säger hon i samma intervju. Allvaret betyder dock inte att den 50-åriga trendsättaren inte kan skratta åt sig själv. Hennes lekfulla, överdådiga stil har genererat åtskilliga streetstyle-bilder för bloggar som Jak & Jil och The Sartorialist och har bidragit till att bredda modevärlden från catwalk till gatan, från glossiga modereportage till redaktörerna bakom kulisserna. Hennes varumärke har gett upphov till såväl en egen blogg som parfymen ”The scent of Anna Dello Russo” och samarbeten med varuhuset Macy’s och webbutiken yoox.com. Accessoarkollektionen för H&M, med smycken, solglasögon, skor och väskor, är den första i sitt
slag.
- Kollektionen representerar helt och hållet min smak. Jag älskar överdåd, färg och dekoration och varje del stämmer överens med min tro på over-the-top. Jag har skapat något som är modigt, färgglatt och lekfullt, med en dyrbar känsla. Jag kommer från södra Italien: färg och dekoration är delar av mitt språk. Allt i kollektionen är stort, djärvt. Jag gillar ljudet av smycken: bling bling har djupa terapeutiska krafter, säger Anna dello Russo till Metro Mode.
AVGÖRANDE INSLAG
För henne är accessoarerna ett avgörande inslag i en outfit. Först är jag väldigt instinktiv, och så redigerar jag medan jag klär på mig. Ibland skapar jag en look runt accessoarerna, ibland börjar jag med klänningen och bestämmer vilka accessoarer jag ska bära. På ett eller annat sätt är accessoarerna väsentliga för att få till looken. Olika accessoarer kan helt förändra en outfits balans och mening. Accessoarerna representerar min personliga känsla för kläderna jag bär. Jag har väldigt kul med dem, säger hon till Metro Mode.
“VARIT FANTASTISKT”
Hennes egen garderob består av dyrbara plagg från världens mest exklusiva modehus. Vid första ögonkastet kan samarbetet med den svenska lågpriskedjan tyckas oväntat.
– Att jobba med H&M har varit fantastiskt jag älskar idén om budgetglamour, det är så modernt. Kollektionen jag har designat ser väldigt dyrbar ut. Överflödet av guld, mixat med orange och turkos, gör det glittrande och lyxigt; alla berlocker och hängen bidrar till effekten. Det är något helt nytt, till och med för H&M:s standard, säger Anna dello Russo till Metro Mode. Målet med kollektionen är att kyssa liv i alla Törnrosasovande klädsamlingar, så att de än en gång får komma ut och dansa.
– Jag skulle välja kvinnan på gatan som vill ha kul med mode och bestämmer sig för att använda de här accessoarerna för att väcka sin sovande garderob. Jag gick in i det här projektet med en önskan om att nå en bred publik. Det finns både i min och H&M:s själ: skoj och glamour för alla. De här accessoarerna kan utföra magi med vilken garderob som helst och det är därför det är så kul, säger Anna Dello Russo.
JUST SKOJ och glamour tycks vara en bra sammanfattning på Dello Russos liv. Hennes lekfullhet har gjort den ofta så stela modebranschen till en lite roligare plats. Men att sitta på
modevärldens front row är inte utan kontroverser. I fjol kastades Anna Dello Russo in i blåsvädret när några bakom kulisserna-bilder på modellen Crystal Renn rev upp en storm på nätet. Under en fotografering tejpade hon amerikanskans ögon bakåt, vilket tolkades som ett försök att få henne att se japansk ut. Själv menade Anna Dello Russo att det var ett klassiskt Hollywoodknep. För att få dem att se längre ut. Inte japanska. Det är typiskt i filmer, man tejpar ögonen för att få dem att se längre ut, förklarade hon för sajten Fashion Etc. Lite kritik är inget som stoppar Anna dello Russo. I framtiden hoppas hon på ännu fler oväntade uppdrag.
– Jag är öppen för alla utmaningar. Det är det jag älskar mest med mode: i dess konstanta föränderlighet finns många möjligheter.
Av. Katarina Matsson