Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Creative

10 festlekar som fixar världens roligaste fest

Trött på kubb och “finns i sjön”? Vi har samlat 10 roliga festlekar att underhålla er med på festen eller födelsedagspartyt. Lekar som passar både de aktiva och de som vill leka vid bordet. Alla går dessutom att leka både inom- och utomhus!

Foto: Pixabay/Pexels & Socialcut/Unsplash 

1. Samla saker
Varje lag har ett bo. Ledaren säger till exempel “ett pinsamt föremål” eller “en kärleksfull gåva” varpå lagen så snabbt som möjligt ska hämta detta. Det lag som först kommer med saken till sitt bo får ett poäng. Ibland ropas flera saker upp på samma gång för att skapa lite oreda. Samla grejer kan göras på andra sätt också. När alla föremål är samlade ställs de även mot varandra och spelledaren får avgöra vinnaren i varje “gren” beroende på kreativitet. Flest poäng vinner!
Denna lek kan även göras med alla föremål nedskrivna på ett papper som delas ut till lagen. De olika objekten ger olika poäng beroende på svårighetsgrad. Sedan får lagen X antal minuter på sig att hämta dem.

 

2. Galenpanna
1. Du behöver papper, penna och tejp.
2. Skriv en kändis eller någon alla vet om på en lapp. Tejpa den i pannan på personen till höger om dig.
3. Nu ska alla med ja och nej-frågor lista ut vem man är. Man får ställa en fråga åt gången.
4. Försten vinner.

OBS! Du får bara gissa på personer tre gånger, sedan åker du ut.

 

3. Sardinen
Kurragömma fast omvänt! En person gömmer sig och resten letar. När du hittat personen så gömmer du dig på samma ställe (det blir trångt som i en sardinburk). Den som är sist förlorar!

 

4. Gillar du dina grannar?
Alla sitter på stolar i en ring förutom en person som står i mitten. Hen går fram till någon och frågar “gillar du dina grannar?”. Personen kan då antingen svara “Nej” varpå de som sitter på varsin sida måste byta plats, eller “Ja, men inte de med röda skor” varpå alla med röda skor måste byta plats. Problemet är att då ska den i mitten hitta en plats, men de som sitter får aldrig ha en tom stol till vänster om en utan måste då också flytta på sig. När en person är kvar i mitten är det hens tur att fråga någon.

 

5. Har du något alibi?
Börja med att alla skriver lappar med så konstiga frågeställningar som möjligt till exempel “varför vill du inte sponsra min pudelutställning?”. En person drar då en lapp och läser upp frågan varpå alla ska använda sina initialer för att svara med en bortförklaring, till exempel Silvia Bernadotte kan säga “Sverige Beklagar”. En får max 5 sekunder innan en är ute/får ett straff.

 

6. Charader x 3
Ett lite mer avancerat charadspel som blir roligare ju längre in i spelet man kommer! Gör så här: Alla skriver åtta lappar var med personer som är kända, sedan läggs lapparna i en skål. Dela sedan in er i lag om två. Första ronden drar en i laget en lapp. Sedan ska man på en minut förklara vem man har på lappen för den andre personen. Man får använda vilka ord som helst utom de som står på lappen. När skålen är tom räknar man ihop hur många lappar man lyckades vinna och sedan läggs alla tillbaka i skålen igen. Andra ronden fungerar på samma sätt men man får bara använda tre ord. Inte mer, då går turen vidare. Sista ronden får man bara visa med charader. Det är väldigt beroendeframkallande och roligt.

 

7. Kinesiska viskleken
Denna lek är exakt som viskleken men med papper och penna! Gör så här: Riv lagom stora lappar och dela ut pennor till alla. Alla ska ha lika många lappar som det är personer i rummet, det vill säga är ni sex personer ska alla ha sex lappar var. Ställ klockan på två minuter. Nu ska alla rita något på en lapp. När två minuter har gått börjar stressen. Alla visar sin teckning till den som sitter till vänster om en. Man håller upp teckningen i prick tio sekunder. Sedan ställs klockan på 30 sekunder och nu ska man rita av den teckning man sett på en ny lapp. När 30 sekunder har gått lägger man ner lappen, tar en ny och så får man återigen titta på teckningen som den till vänster håller upp. När man har gått hela laget runt och alla har ritat alla teckningar är leken slut. Då visar man upp originalteckningarna och lägger dem efter varandra så att man ser hur teckningen blivit allt eftersom folk har målat av bilden ur minnet.

 

8. Kär-leken
Alla sitter på en varsin stol i en ring, förutom en person. Denna ska försöka få en stol genom att förklara sin kärlek till någon i ringen. Om personen som sitter då börjar skratta måste den ge upp sin stol, om inte får den kärlekskranke gå vidare till nästa. 100 procent risk för skratt!

 

9. Maffia
Alla sitter i en ring. En person är spelledare. Spelarna är indelade i två lag och hör antingen till maffian eller till byborna, där ungefär en fjärdedel av spelarna är maffia.
Ur en kortlek, ta ut lika många svarta kort som det finns maffiamedlemmar, röd dam för läkare och kung för sheriff, och lika många oklädda röda som resten av spelare. Spelledaren delar ut ett kort till varje deltagare.

 

Leken börjar med att alla blundar (utom spelledaren) och spelledaren berättar en kuslig historia om byn där spelet utspelar sig och att där bor en maffia. Då ska maffian titta upp och ljudlöst komma överens om ett offer som de dödar genom att peka på personen. De blundar sedan igen. Spelledaren fortsätter med att berätta om sheriffen som då tittar upp. Sheriffen ska då peka på någon hen misstänker är maffia. Har en gissat rätt nickar spelledaren. Därefter är det läkarens tur att vakna, och välja en person han vill rädda. Därefter vaknar resten av spelarna. Om maffian har dödat en som läkaren inte skyddat, är den död och ute ur leken.

 

Sen börjar det riktiga spelet! Deltagarna ska nu diskutera om vem som är maffia och därför ska dö, men utan att avslöja sina egna roller. Röstningen sker genom handuppräckning och den som blir utröstad är då ute. Om mer än hälften röstar ut personen (det vill säga tror att den är maffia) är den ute ur spelet. Man behöver inte rösta varje gång och man kan rösta max en gång per runda. En ny runda börjar då som föregående tills antingen maffian är i majoritet eller tills de är utröstade.

 

10. Introleken
Ett musikquiz där man får bestämma helt själv! Gör så här: Utse en spelledare, som kan bytas efter varje omgång. Gör en spellista på spotify med runt 20 låtar, det måste vara från många olika genrer. Sedan börjar man helt enkelt spela en låt och så ska de andra gissa så fort de bara kan vilken låt och artist det är. Man får ett poäng för artisten, ett för låten och om man kan albumet får man såklart ett poäng också. Man får bara gissa om man har skrikit sitt namn.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!