Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

3 fördelar med utomhusträning

Efter en lång vinter är det vanligt att känna sig både energilös och omotiverad. För att väcka motivationen till liv har hälsokedjan Life delat med sig av några knep för dig som vill komma igång med motionen igen.

Unsplash

Det finns många fördelar med utomhusträning. Delvis mår vi bra av att vara ute i friska luften och det är även möjligt att hitta ett lugn i naturen som inte går att få på ett gym. Men när du tränar utomhus syresätts också kroppen bättre, samtidigt som du stärker immunförsvaret, får djupare sömn och bättre återhämtning.

Utomhusträning genom långfärdsskridskor, löpning, cykling och stavgång ger en mer dynamisk träningseffekt. När du tränar på ett ojämnt underlag så som en stig eller landsväg så stärks muskler och senor i överkroppen, samt fötter och knän. “Det följer många positiva effekter från utomhusträning. Det påverkar bland annat sömnen, det psykiska måendet och stresshantering. När man tränar utomhus frigör man må bra-hormoner så som endorfiner och serotonin som hjälper att pigga upp”, säger Johan Abrahamsson, Hälsorådgivare på Life.

 Tre naturliga fördelar med att träna utomhus

1.    Mental och fysisk hälsa
Kroppen mår bra av träning och mental hälsa gynnas av fysisk aktivitet. Effekten är ännu starkare när du tränar utomhus. Dagsljuset och den friska luften bidrar till att du känner dig piggare. Det ger en även en känsla av mer livslust och energi.

2.    Dagsljus
När vi inte får tillräckligt med dagsljus under vintermörkret störs produktionen av serotonin. Det är ett ämne som är viktigt för att du ska känna dig pigg och glad. Därför är det extra viktigt att aktivt söka dagsljus och ta vara på de ljusa timmarna vi får under vinterhalvåret. 

3.    Variation
Gymmet är fantastiskt och bekvämt för träning men en stor fördel med utomhusträning är variation. Träningen kommer kännas mindre enkelspårig och i längden kommer det att göra dig ännu starkare.

Fem tips på utomhusträning under vintern

  1. Pulkaåkning

    Att åka pulka är inte endast en väldigt rolig aktivitet både för vuxna och barn. Det är faktiskt även ett bra träningssätt. Passa på att göra backintervaller där du sprintar upp för backen och belönar dig själv med att åka pulka i full fart ner.
  2. Längdfärdskidor

    Längdfärdskidåkning är en fantastisk dynamisk sport. Det finns ofta färdiga spår i friluftsområden som man lätt kan använda sig av. Det är viktigt att ta lite tid för att värma upp samt att träna teknik så som att kliva in i spår, hålla balansen och åka utför.
  3. Skridskor

    Det är viktigt att vara varsam när du åker skridskor på en frusen sjö. Åk inte ensam och det är klokt att försäkra sig om att isen är över 10 cm tjock för säker skridskoåkning. Det är även en mycket bra träningsform då du jobbar mycket med den nedre delen av kroppen. Du kommer stärka ditt balanssinne, bli mer flexibel samtidigt som du bygger muskler. Kom ihåg att alltid ha på dig ett par isdubbar ifall en olycka skulle inträffa.
  4. Tänk kreativt

    En av de många fördelarna med utomhusträning är att det är simpelt. Du behöver inte massa redskap eller ett gymkort för att träna. Var kreativ! Hitta redskap omkring dig så som tunga stenar och använd som en extra vikt i dina övningar. På så sätt blir träningen även lite roligare.
  5. Stavgång

    Stavgång är både effektivt och skonsamt för din kropp. Njut av en härlig tur i naturen på egen hand eller med vänner. Det fina med stavgång är att du kan anpassa träningen precis som du vill. Stavarna hjälper till att bygga muskler i armar, axlar och rygg. Precis de muskler som många av oss behöver lägga lite extra fokus på för att slippa problem med värk.

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!