Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

5 vanliga cravings och varför vi har dem

PUFFAtt ha cravings efter sötsaker, chips eller choklad kan kännas vanligt men kan tyda på att du har brist på något i kroppen. Ditt sötsug kan vara ett sätt för din kropp att säga att den vill ha vissa näringsämnen och inte just choklad eller godis.

Anledningen till att du får cravings på viss mat är oftast på grund av att den maten innehåller vissa näringsämnen som du har brist på. Godis, chips och choklad är några av de vanligaste sakerna vi blir sugna på och här nedan har vi listat varför du blir sugen och vad du kan äta istället.

godis-fruktSötsug
Brist på: Tryptofan , svavel , fosfor , kol och krom.

Ditt sötsug kan bero på att du har brist på mineralämnena tryptofan, svavel, fosfor, kol och krom. För att få i oss alla de här mineralerna behöver vi en mer varierad kost än godis. Försök äta en ordentlig lunch med mat som innehåller alla de här mineralerna så borde du slippa sötsuget som ofta kommer på eftermiddagen.
Saker att äta istället: Ost, sötpotatis, spenat, broccoli, färsk frukt, nötter och kål.
 
choklad-notterSugen på choklad
Brist på: Magnesium

Ett vanligt symptom när du har magnesiumbrist är att du blir sugen på choklad eftersom det innehåller magnesium. Vill du undvika att äta för mycket choklad finns de många andra livsmedel som innehåller magnesium som du kan välja i stället.
Saker att äta istället: Banan, råa nötter, frön och potatis.
 
brod-bonorSugen på bröd
Brist på: Kväve

Om du känner dig sugen på bröd kan det tyda på att du har kvävebrist. Bröd innehåller nämligen mycket kväve. Försök att äta proteinrik mat istället så borde du bli av med ditt brödsug.
Saker att äta istället: Kött, fisk, bönor och nötter.
 

saltsugSaltsug
Brist på: Vatten och klorid

En anledning till ditt saltsug kan vara att du är uttorkad. Eftersom salt hjälper din kropp att behålla vatten kan ditt sug komma därifrån. En annan anledning kan vara att salta snacks innehåller klorid och om du har brist på klorid kan det vara det din kropp vill ha. Vill du undvika snacks som chips kan du istället välja att använda havssalt på mat eller dricka getmjölk. Att äta spenat ska också vara bra för att bli av med saltsuget.
Bra att äta/dricka istället: Vatten, getmjölk, havssalt och Spenat.
 
pommes-ostSugen på friterad eller oljig mat
Brist på: Kalcium

Fet och oljig mat är ofta väldigt rik på kalcium och det är det din kropp vill ha när ditt sug uppstår. Om du är ute efter ett annat alternativ kan du istället äta ost eller broccoli.
Saker att äta istället: Nötter, ost och broccoli.
 

Följ MetroMode.se på Facebook – där kan du diskutera och kommentera våra artiklar.

Foto: REX/Shutterstock / IBL/All over press
Källa: natureworksbest.com

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!