Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

5 vanor alla vältränade och hälsosamma kvinnor har gemensamt

Hur gör de egentligen, de där personerna som alltid håller igång sin träningsrutin – oavsett om det spöregnar, mejlkorgen är överfull eller jobbpresentationen tar upp all vaken tid? Vi har samlat fem vanor som, om inte alla så åtminstone de allra flesta, vältränade kvinnor delar. Inspireras av deras hälsoknep!

traningsvanor_valtranad_815

Foto: REX & Instagram/@karliekloss

De tränar tillsammans med vänner

Att boka in regelbundna träningsdejter med dina kompisar är bra av flera anledningar: 1) Om du vet att någon väntar på gymmet så är det mycket svårare att avboka, du vill ju inte göra din kompis besviken, och 2) Du kommer att bli peppad att hålla ett högre tempo, lyfta tyngre vikter eller springa snabbare när du har någon att ”tävla” mot. Det är dessutom en perfekt lösning för dig som både vill hinna träna ofta och träffa dina vänner – win-win!

De ser alla möjligheter 

Styrketräning hemma i väntan på att middagen ska bli klar, gymbesök före morgonmötet eller löpning hem från söndagsfikastunden hos släkten. Hemligheten bakom många vältränade personers träningsrutiner (som de alltid verkar kunna hålla) är att de är fenomenala på att pussla in sina träningspass – hur fullspäckade scheman de än har.

De håller koll på sin utveckling

Genom att regelbundet stämma av vilken nivå du ligger på styrke- och konditionsmässigt blir det mycket enklare att sätta nya inspirerande träningsmål och att hålla koll så att du jobbar i rätt riktning. Skriv träningsdagbok där du utöver att beskriva dina pass även noterar hur kroppen känns.

De dricker vatten

Först måste vi klargöra att du definitivt inte ska bälga i dig vatten hela dagarna, det kan vara direkt skadligt att dricka för mycket vatten. Men med det sagt så är det många av oss som dricker alldeles för lite och som inte lyssnar på kroppens törstsignaler. Uttorkning är en vanlig orsak bakom trötthet, nedstämdhet och ökat sötsug. Du som tränar mycket (och dricker vätskedrivande drycker som kaffe) behöver dessutom tänka lite extra på att fylla på med vatten för att hålla kroppens vätskebalans.

De rör på sig utöver träningspassen

Ståbord på jobbet, korta promenadpauser genom kontoret och en kvällspromenadmed din partner – enkel vardagsmotion som gör dig friskare, piggare och gladare. Kvinnor som tränar regelbundet vet att de också måste röra på sig mellan träningspassen för att hålla sig hälsosamma och få bästa resultatet av sin träning.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!