Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

6 saker som gör dig hungrig – när du egentligen inte borde vara det

overata_980Foto: REX
 
Det kan finnas en helt naturlig förklaring till varför du helt plötsligt bara måste ha en hel chokladkaka, trots att du nyss ätit lunch.
 
Du har precis kommit till kontoret, klockan är strax innan 9.00 och vad är det du hör? Magen kurrar! Och det var knappt en timme sedan du åt. För att inte tala om 45 minuter efter lunchen då eftermiddagsdippen (och suget) slår till som en hård smäll. En sen kväll i soffan med favorit-serien och trots att du ätit en stadig middag så går det inte att sluta tänka på rostade mackor med smör och ost. Bara en, eller kanske två…
 
Känner du igen dig? Den där obeskrivligt starka hungerkänslan som verkar komma från ingenstans, och som verkligen inte borde finnas där eftersom du precis har ätit. Kolla igenom de här sex anledningarna, kanske är någon (eller flera) boven i dramat för dig.
 
1. TV-serier
Och vi som trodde att det inte fanns några nackdelar med soff-maraton framför Marcella (eller någon av alla andra serie-nyheter i höst). Men faktum är att tiden framför skärmen gynnar tanklöst ätande. Vi är särskilt benägna att mumsa i oss både det ena och det andra under riktigt spännande scener eftersom det ökar produktionen av adrenalin som i in tur stimulerar vår hunger. För att undvika att äta mer än vad du egentligen behöver eller mår bra, testa att pausa en stund när du känner dig hungrig – och gå in i köket för att äta (istället för att sitta med en stor chipspåse i knät). När du inte gör andra saker samtidigt som du äter är det lättare att lyssna till kroppens signaler. Att bestämma sig för en stopptid då du måste stänga av tv:n (Netflix finns kvar imorgon också, vi lovar!) är ett annat sätt att hålla tittandet på en hälsosam nivå.
 
2. Törst
Vätskebrist är en av de vanligaste anledningarna till att vi tror att vi är hungriga. Och det kan du enkelt testa genom att dricka ett glas vatten och gå runt en liten sväng för att se om du känner dig nöjd, innan du börjar rota runt i skafferiet. Ha gärna en vattenflaska vid skrivbordet eller i väskan så att du kommer ihåg att dricka regelbundet under dagen. Det handlar inte om att bälga i sig vatten, men kroppen mår bra av att regelbundet få i sig en liten mängd vätska.
 
3. Sömnbrist
När kroppen inte får tillräckligt med sömn ökar nivåerna av stresshormonet kortisol, som stimulerar din hunger. Kroppen får ett sug efter sötsaker och snabba kolhydrater i ett försök att kompensera för sin trötthet.
 
4. Låg fetthalt och socker
Bara för att en yoghurt är märkt som “lågfett” betyder det inte att den är hälsosam, speciellt inte eftersom den med stor sannolikhet innehåller mycket socker för att kompensera för det låga fettinnehållet. Fett och protein mättar bättre än snabba kolhydrater, vilket gör att du snart är hungrig igen. Samma sak gäller om du äter en frukost med till exempel sötad yoghurt, sockriga flingor och ett glas juice. Din blodsockernivå kommer att åka berg-och-dal-bana hela förmiddagen vilket gör att du känner dig hungrig innan du ens har ätit upp. Grunda istället med en mättande havregrynsgröt (som du vispar ner ett proteinrikt ägg under tillagningen) eller en grov smörgås med avokado eller hummus.
 
5. Tuggummi
Din kropp är programmerad till att associera tuggande med att den snart får mat. Så om du tar ett tuggummi för att du känner dig lite sugen så kan det istället få motsatt effekt av att tuggandet stimulerar din hunger ytterligare.
 
6. Grupptryck
“Ja men det är klart du också ska ha en bulle till!”. Alla har vi en familjemedlem, kompis eller kollega som vill att vi ska sympati-äta med dem, även fast vi varken är hungriga eller sugna just då. Säg ifrån vänligt men bestämt, du vet själv bäst vad du vill eller inte vill ha.
 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!